Recenze deskové hry Jízdenky, prosím! Evropa – 15th Anniversary

Jízdenky prosím Anniversary_01

V naší deskovkářské rubrice jsme od jejího založení už měli ledacos… Třeba takové Jízdenky, prosím! tu byly hned třikrát. Hráli jsme jejich menší verzi Jízdenky, prosím! San Francisco (recenzi najdete zde), dětské Jízdenky, prosím! Vlak duchů (recenze straší zde) a dokonce i logickou odbočku Jízdenky, prosím! Výhybka (s tou jsme si lámali hlavy zde)! Nikdy jsme se ale nepodívali na jejich dospělou verzi. Takže nasedat, poslední vlak právě odjíždí! A že to není ledajaký vlak, ale rovnou historický k patnáctému výročí téhle po celém světě milované série!

Jízdenky, prosím! Evropa – 15th Anniversary se přitom hraje dost podobně, jako obě verze, které jsme v naší rubrice už recenzovali. Hrací plán je daleko větší, na mapě najdete trasy využívající tunely, za které musíte nejen zaplatit odpovídající počet karet, ale ještě musíte líznout vrchní tři karty z balíčku a k ceně přihodit z ruky identické karty. Pokud se vám to nepovede, o své karty nepřicházíte, ale věřte nám, že ztráta kola na danou akci vás bude hodně bolet! Druhou specialitou jsou nádraží. Ty má každý hráč k dispozici celkem tři a lze je umístit do jakéhokoliv jiným nádražím už neobsazeného města. Na konci hry pak můžete nádraží využít na jednu jiným hráčem zabranou trasu spojenou s daným městem a využít ji pro potřeby kompletace vlastní trasy. Každé nádraží, které ale na konci hry zůstane mimo hrací plochu vám zajistí čtyři vítězné body. Jejich umístění navíc není zadarmo. První vás stojí jednu kartu z ruky, druhé zase dvě a poslední rovnou tři a všechny k tomu jeden tah. V krabici pak najdete jízdenky ze všech rozšíření a dost navíc, takže místo malé hromádky máte opravdu masivní pakl a nemusíte už tak ke hře shánět nic dalšího. To považujeme za obrovskou výhodu, která hodně stírá cenový rozdíl mezi základní a výroční verzí hry. Na poslední straně manuálu přitom najdete několik herních variant využívajících právě nové karty!

Jinak je vše plus mínus při starém. Během svého kola si můžete dobírat různobarevné karty vagónů, stavět za ně trati nebo si dobírat karty cílových stanic, za jejichž splnění na konci hry dostanete další vítězné body, nebo o ně naopak přijdete, pokud se vám jejich splnění nepodaří. Obou typů karet můžete mít kolik chcete a vyvážit všechny akce tak, abyste nezůstali pozadu, patří stále mezi hlavní aspekty místní hratelnosti. Nejde přitom ani tak o to, aby vám ostatní nezabrali nejlepší trati, ale především o fakt, že jakmile některému z hráčů zůstanou dva nebo méně vagónů, proběhne poslední kolo a partie končí. Každý vagón, který se vám tak nepodaří včas umístit, vám nepřinese žádné vítězné body za obsazené trati, o nesplněných kartách cílových stanic ani nemluvě! Pořád je to stejně zábavné, i když jde spíše o rodinnou zábavu, než nějaké hardcore deskovkářství. Zkrátka takové monopoly s vláčky!

Co se zpracování hry týče, tak krabice je jednoduše ohromná! Je to dané daleko větší hrací deskou oproti normální verzi hry, která je zároveň mnohem detailnější a krásně malovaná. Jednoduše pastva pro oko, jen si připravte dostatek prostoru, protože tohle okolo tohohle monstra se jen tak někde neposkládáte. Insert v tomhle monstru působí trochu prázdně, ale karty se vám do něj bez problému vejdou v obalech a všechno do něj krásně zapadá, obzvláště když těžká hrací deska působí jako velice přesně vyřezané víko. Nemusíte se ale bát, protože insert má velice dobře rozmístěné výřezy, díky kterým z něj desku bez problému vyndáte.

Karty jsou pak stejně jako hrací deska naprosto stylové, zatímco žetony pro označení pozice v rámci bodování jsou dřevěné se symboly jednotlivých společností. Možná byste si řekli, že výroční verze by si zasloužila nějaké figurky, jenže to by na bodovací stupnici při stejném počtu bodů více hráčů zkrátka nefungovalo. Tohle řešení je tak naprosto v pořádku! Vrcholem jsou ale vagóny! Ty jsou v kovových krabičkách a každá společnost má nejenom svou barvu, ale i druh! Vagóny i nádraží jsou pak plné drobných detailů! Obzvláště se nám líbily ty modré, které převáží po dvou autech! Krabičky mají drobné zobáčky, aby se dobře otvírali, ale zároveň jim víka držela na místě, jsou tak akorát velké, aby v nim vagony moc nechrastily, z insertu se vytahují jedna báseň a přitom v něm nádherně sedí. Příprava hry díky nim navíc trvá jenom okamžik. Až jsme si skoro říkali, jestli není svatokrádež si s tím vůbec hrát! Sice ta sranda vyjde na něco přes dva tisíce, ale stojí za každou korunu!

Jízdenky, prosím! Evropa – 15th Anniversary jsou bez debat luxusní sběratelský kousek. Nechce se vám utrácet tolik peněz? Klidně si kupte klasickou verzi a budete spokojení. Pokud ale nemáte úplně hluboko do kapsy a máte Jízdenky, prosím! rádi, tohle je kus, který by vám ve sbírce rozhodně neměl chybět!

• jednoduchá pravidla
  • luxusní výroční zpracování
  • obsahuje všechny doposud vydané karty
  • pro někoho cena oproti klasické verzi

2-6

30-60 minut

8+

1 mapa evropských tratí, 5 plechových krabic, z nichž každá obsahuje 45 barevných vagónů, 15 barevných nádraží, 5 bodovacích žetonů, 110 karet vagónů, 108 všech dosud vydaných karet cílových stanic, 1 kartu Evropský Express bonus za nejdelší souvislou trať, 1 referenční kartu Velká města Evropy + pravidla