Recenze deskové hry Jízdenky, prosím! San Francisco

San Francisco_01

V naší deskovkářské sekci najdete povětšinou velké popkulturní opusy. Většina z nich ovšem v rámci našich luhů a hájů tvoří spíše kousky vycházející v nižších nákladech a nacházejících domov u nadšenců a sběratelů. Všechny je pak na svých bedrech nesou na první pohled nenápadné, ale v nesrovnatelně vyšších počtech prodávané tituly jako jsou například právě Jízdenky, prosím! San Francisco! A navíc v nich budujete železniční trasy, takže jde v podstatě o Mashinky!

Tenhle nejnovější přírůstek do populární série představuje jednu z menších samostatných verzí hry. Vašim cílem je zde tentokrát budovat tramvajová spojení v titulním San Francisku. K tomu potřebujete jenom dvě věci. Tou první jsou tramvaje vaší barvy, kterých na začátku dostanete k dispozici 20 a zároveň slouží jako odpočet do konce hry. Jakmile totiž někomu zůstanou jen dvě nebo méně, nastává poslední kolo. Druhou jsou přepravní karty. Pokud budete chtít zabrat některou z tratí, musíte za ni zaplatit odpovídající počet přepravních karet barvy dané trati. V jejich balíčku najdete i karty trajektů, které slouží jednak jako univerzální žolík a navíc je potřebujete i pro zabrání některých konkrétních tras. Čím víc a čím větší trasy zaberete, tím víc bodů do celkového součtu získáte.

Dalším zdrojem bodů jsou karty cílových stanic. Ty vám vždy zadají za úkol propojit dvě konkrétní stanice. Čím delší, tím víc bodů. Na začátku hry dostanete dvě a můžete si nechat buďto obě nebo jenom jednu. Proč vůbec jednu zahazovat? Protože pokud daný cíl nesplníte, na konci hry místo pěkného bonusu a body naopak přijdete, takže bacha na to! K tomu můžete ještě sbírat turistické známky napojením svých tras na vybraná místa na mapě. No a to je vlastně všechno! V každém tahu si můžete vzít až dvě karty, případně jednu kartu trajektu, pokud je zrovna v nabídce, zabrat trasu, popřípadě si dobrat další kartu z balíčku cílových stanic. Za pět minut můžete hrát i s partou úplných nováčků, a to včetně přípravy, a za dalších patnáct máte dohráno! Není to sice žádná Civilizace, jako cestovní varianta nebo rychlovka pro deskovkářské nováčky ovšem bez problému obstojí! Nějaký ten prostor pro taktiku se tu navíc taktéž najde, obzvláště při hře čtyř hráčů!

Pokud jde o zpracování, téhle hře není moc co vytknout. Až na turistické známky ve formě obyčejných kartonových žetonů (nic, co by se nedalo vyřešit svépomocí) je tu všechno ve špičkové kvalitě od plastových tramvají přes kvalitní hrací desku až po insert, do kterého se vám všechno krásně vejde rozdělené a připravené k tomu, abyste mohli v podstatě okamžitě začít hrát. Za necelých šest stovek tady dostanete naprosto odpovídající hodnotu, která vám bude sloužit pěkně dlouho.

Chcete si zahrát nějakou deskovku s kamarády, pro které je dosavadní vrchol téhle zábavy Člověče, nezlob se! a nechcete strávit celý den vysvětlováním pravidel něčeho složitějšího, případně máte doma děti a potřebujete v nich nějak začít pěstovat lásku k téhle zábavě? V obou případech nejsou Jízdenky, prosím! San Francisco případně některá ze starších variant téhle série, vůbec špatná volba! I přes jednoduchá pravidla a hratelnost se u nich totiž nebudou nudit ani zkušení pařani a přemýšlivějším z nich dokonce hra nabízí dostatek prostoru pro taktizování, což se o člobrdu rozhodně říct nedá!

• snadná pravidla
  • svižná hratelnost
  • kompaktní rozměry