Recenze deskové hry Pán Prstenů: Putování po Středozemi – Válečné tažení

Válečné tažení_01

Deskovou hru Pán prstenů: Putování po Středozemi, jsme v naší rubrice recenzovali už před nějakou dobou (recenzi najdete zde), a šlo o jeden z nejzajímavějších kousků, který jsme zatím měli na stole! Postarala se o to především geniální aplikace zastávající roli pána jeskyně eliminující potřebu řešit balíčky scénářů, výpočty zranění, hlídání každého detailu v pravidlech a hlavně nabízející pokaždé jiné dobrodružství! Nejlepší na ní ovšem byla její schopnost rozvíjet scénáře pomocí nových komponent nacházejících se v herních rozšířeních! Těch u nás zatím vyšlo celkem pět, dvě velká a tři malá. A protože jsme se posledně podívali na Stínové cesty (doporučujeme si naší recenzi přečíst jako první, než budete pokračovat), dneska vyrazíme na Válečně tažení!

Stejně jako u prvního velkého rozšíření pro Putování po Středozemi je součástí Válečného tažení i zbrusu nová kampaň. Většinou se pak dočtete, že není tak dobrá jako v případě Stínových cest. Co se ovšem nedočtete je fakt, že balení expanze to vyrovnává daleko větším množstvím obsahu! Už jenom balíček karet je tu hned na první pohled mnohem objemnější. Starají se o to například nové kartičky strastí, kterým dominuje především možnost uvěznění. Během toho se technicky nenacházíte na mapě a nemůžete se stát cílem žádných efektů. Zároveň ovšem nemůžete přispívat k plnění úkolů aktuálního scénáře, takže jde opravdu o nepříjemnou událost! Další zajímavou sadou karet jsou jezdecká zvířata! Těch je v balení deset, fungují jako dodatečné vybavení a každé má vlastní speciální efekt. Některá lze použít během boje, jiné zase mimo něj a obecně skvěle doplňují jednotlivé herní styly od podpory přes držení prví linie!

Seznam nových herních mechanik pak doplňuje ještě nová ikonka silné stránky, která vám v některých testech umožní vybrat si libovolný atribut vaší postavy a opevnění, na která můžete během scénářů narazit. Ta fungují podobně jako náročný terén ze Stínových cest (ten zde najdete také, i když v mnohem menší míře), jen jsou namísto automatického omezení postavená na tom, kolik je v dané oblasti nepřátel a kolik vašich hrdinů! Pokud je nepřátel víc, než členů vaší party, nemůžete danou oblast opustit a naopak! Budete se tak z nich muset zpravidla probojovat! A když už je řeč o bojích, tak scénáře odehrávající se na mapách bojišť dostaly hned šest nových komponent na hraní! Neprostupné barikády, se zraněním a strachem pomáhající fontány, inspiraci přidávající a v případě neúspěšného testu na ducha další pohyb znemožňující jezírka, ploty vyžadující úspěšný test obratnosti a omezující pohyb nepřátel, příkopy způsobující při přesunu zranění hrdinům i nepřátelům a truhly zvyšující při úspěšném testu na moudrost vaše vědomosti!

Fanoušky vytváření vlastních kombinací hrdinů a rolí pak určitě potěší, že tady budou mít opravdu z čeho vybírat! Nových rolí je hned šest, a to sečtělí, průvodce, štítonoška, zásobovač, voják a lišák. K nim pak dostanete na hraní šest nových hrdinů. Hlavní hvězdou je tu bez debat Medděd! Ten se totiž umí proměnit do alternativní podoby Běsnícího medvěda, k čemuž má i vlastní speciální karty a figurku! Karet hrdinů a jejich figurek je tak ve finále hned sedm. Zbytek místní party pak tvoří Boromir, Kalamnita Bralová, Dwalin, Fréhilda a Rénëríen. Pokud budete vlastnit obě velká rozšíření, dostanete tak k dispozici dostatek karet a jejich kombinací k otmu, abyste mohli začít bezpečně experimentovat, obzvláště s poslední novinkou, kterou je vybavení čtvrté úrovně. To může mít každý hrdina během kampaně jenom jedno, a jde vskutku o luxusní párátka na skřety!

Ostudu samozřejmě opět nedělají ani samotné figurky nepřátel, Mezi těmi vynikají hlavně tři jezdci na vrcích, i když rozhodně nejde o hlavní hvězdy rozšíření. Těmi jsou tři velcí okřídlení netvoři, dvě masivní obléhací věže a jeden luxusní olifant! Když se některá z těhle figurek objeví na mapě, máte z nich opravdový respekt! Velkou pochvalu si zaslouží i nové mapové díly putování! Ty jsou ještě rozmanitější, než v případě Stínových cest a několik jich je opravdu masivních! Jakmile jimi nakrmíte aplikaci, máte zaděláno na opravdu úžasná dobrodružství, a co teprve když spojíte obě velká rozšíření dohromady! Jen tedy počítejte s tím, že na stole pro to všechno budete potřebovat vážně hodně místa! Jenom malé figurky poskoků už totiž dohromady dávají pořádnou hordu!

A jak je na tom zpracování? Insert jako už tradičně chybí, ale stejně tak opět není potřeba. Krabice na polici krásně doplní zbytek sady a všechno se do ní bez problému vejde, i když menší figurky musíte schovat pod kartonovou vložku, nebo ji rovnou vyndat. Manuál opět jasně a přehledně představí všechny nové komponenty a mechaniky. Špičková kvalita žetonů, karet a dalších dílků už je standard! Jediným problémem tak zase může být cena, která se stejně jako v případě prvního velkého rozšíření pohybuje okolo dvou tisíc korun. Na rozdíl od Stínových cest tady ale větší množství obsahu a větší figurky trochu otupují pocit, že jste toho za své peníze dostali málo, než ceny započítáte i novou kampaň čekající v aplikaci.

Pán Prstenů: Putování po Středozemi – Válečné tažení je ukázkovým příkladem toho, jak by měla vypadat expanze pořádné figurkové deskovky! Bavila vás základní verze hry a chcete nášup? Tady ho dostanete i s moučníkem, obzvláště pokud patříte mezi fandy zkoušení vlastních netradičních kombinací! Tady už se totiž experimentům vážně meze nekladou!

• detailně zpracované a velké figurky
  • dobrodružství řízené aplikací
  • nové komponenty obohacují i ostatní kampaně
  • ani tentokrát nejde o úplně levnou srandu

1-5

60 – 120 minut

14+

18 oboustranných mapových díl, 28 plastových figurek, 65 karet předmětů, 3 kartičky titulů, 30 karet s dovednostmi hrdinů, 72 karet s dovednostmi dle role, 6 karet s terénem, 10 kartiček jezdeckých zvířat, 15 kartiček strastí, 7 karet hrdinů, 5 žetonů opevnění, 14 dělených žetonů terénu, 5 žetonů náročné oblasti + pravidla