Recenze deskové hry Twilight Inscription

Twilight Inscription_01

Pokud se zeptáte skutečných fajnšmekrů na ty nejmasivnější deskovky, dost pravděpodobně zazní i jméno Twilight Imperium. Tohle monstrum, u kterého i bez pauz na čůrání a s perfektně nastudovanými pravidly strávíte něco okolo osmi hodin, je zkrátka legenda! Stellaris mezi deskovými hrami! Něco, co si zahrajete jen párkrát za život, ale stejně o tom budete jednou vyprávět vnoučatům! A teď tu máme Twilight Inscription, která s ní nemá společného skoro nic. A přitom s ní má společného skoro všechno…

Tahle deskovka není zdaleka tak náročná na pochopení a hraní, jak by se mohlo na první pohled zdát! Vděčí za to především systému jednoho aktivního archu v každém kole, které si sami vybíráte. Nemusíte tak najednou žonglovat mezi čtyřmi oblastmi a vymýšlet, co v nich udělat. Odpadají i všechny modely lodiček a žetony. Jde totiž o roll & write formát. Dostanete kartu rasy popisující její dvě schopnosti a na vaše čtyři archy všechno zaznamenáváte smazatelnou fixkou. Co získané věci zakroužkujete, spotřebované škrtnete. Manuál je přehledný a společně s pomocnými kartami, na kterých najdete význam doslova všech symbolů přínosů a hlavně speciálním samostatným tutoriálem, který vás provede prvními koly hry napříč všemi archy, umožní chytnout se i úplnému nováčkovi během několika kol! Všichni hráči přitom hrají zároveň, takže partie příjemně plyne, obzvláště když vám nic nebrání zaměřit se například pouze na dva ze čtyř vašich archů. K dispozici máte navigaci točící se okolo průzkumu a záboru galaxie, expanzi postavenou na kolonizaci planet, složitě se tvářící, ale přitom hodně zábavný průmysl a nakonec i válečnictví, ve kterém opevňujete své hranice. Každý arch funguje jinak a každý vám může v kombinaci se schopnostmi vaší rasy a pro danou partii vylosovaným cílem daného archu vyhrát hru.

Celou hru pak řídí balíček událostí obsahující několik tipů karet. Základem jsou strategické události, při kterých se hází kostkami umožňujícími na vybraném archu zaškrtávat odpovídající symboly materiálu, vlivu a výzkumu a dostat se tak k cenným přínosům pro vaše impérium, získávat technologie nebo třeba stavět válečné flotily. Právě ty zaberou nejvíc času. Pak je tu výroba, při které sklízíte plody toho, jak dobře máte rozvinutý svůj arch průmyslu, přičemž získané zboží můžete následně proměnit dodatečné symboly ke spotřebě. Rada zase znamená hlasování o agendách, která následně ovlivňují pravidla hry, a ve které využíváte své nastřádané hlasy k tomu, abyste dosáhli svého. No a nakonec je tu válka, ve které poměříte síly svých vybudovaných armád se svými sousedy a získáte bonusy nebo postihy podle výsledku. Když se vyhodnotí poslední karta událostí, hra končí, sečtou se vítězné body a kdo jich má nejvíc, je nový vládce všehomíra!

Znát melodii téhle space opery ale není to samé, jako ji zazpívat. Právě tady se dostáváme k tomu, co má Twilight Inscription se svou předlohou společné, a to neskutečnou variabilitu! Žádné dvě partie tu totiž nebudou stejné! Jakmile začnete odehrávat další a další, zjistíte jak obrovský dopad tu má pořadí událostí, karty cílů, efekty ras, výsledky hlasování, získané artefakty a hlavně oboustranné archy. Zatímco strany B jsou pro každého hráče stejné a slouží hlavně k naučení základů, strany A jsou každá jiná! Nikdy tak nevíte, s čím se budete přesně potýkat a vymyslet vhodnou strategii za chodu patří mezi největší výzvy téhle deskovky! Jo a za zmínku pak stojí i režim pro jednoho až dva hráče, kde s vámi hraje velice dobře vymyšlená umělá inteligence! Když tedy zrovna nebudete mít po ruce dostatek spoluhráčů, můžete to zkusit i proti ní.

Pokud jde o zpracování, tak ani tady není hře skoro co vytknout! Karty s archy jsou vysoce kvalitní a velké průhledné kostky je radost brát do ruky. Oranžové značkovače jsou krásně vidět a při dodržení pokynů v manuálu jdou i stejně krásně dolů. Možná jen ty houbičky na jejich koncích mohly být kvalitnější, ale jejich hlavní funkce jsou drobné korekce, k čemuž jsou víc než dostačující. Navíc jdou ze značkovačů vyjmout, abyste je mohli v případě potřeby snáze vyčistit a vysušit. Krabice vám ve sbírce ostudu dělat rozhodně nebude a ačkoliv nemá insert, hra ho prakticky nepotřebuje. Na dva balíčky karet jsou tu dokonce kvalitní plastové pytlíky, což rozhodně není norma. Je ovšem pravda, že hra není z levného koutu vesmíru a přijde vás na nějakých šestnáct stovek. Pro někoho by tak obsah balení mohl působit oproti jiným deskovkám přeci jenom trochu chudě, protože většinu obsahu tvoří právě archy. Nenechte se tím odradit!

Twilight Inscription je je vlhký sen všech grand stratégů trpících nedostatkem času. Za cca hoďku a půl v ní můžete ovládnout galaxii pomocí síly, obchodu, expanze i odvážného se vydávání tam, kam se dosud nikdo nevydal! A pak si to dát celé znova, úplně jinak, a pak ještě mockrát! Pořád nás sice trochu mrzí, že jsme prošvihli možnost zrecenzovat si poslední verzi Twilight Imperium, něco nám ovšem říká, že tuhle verzi legendárního universa budeme stejně navštěvovat mnohem častěji!

• geniální tutoriál
  • ohromná variabilita
  • překvapivě snadná pravidla
  • houbičky na značkovačích mohly být kvalitnější

1-8

90-120 minut

14+

32 archů hráčů, 1 arch Mecatol Rexu, 8 za sucha stíratelných zvýrazňovačů, 3 černé kostky, 3 kostky zaměření, 24 karet frakcí, 25 karet událostí, 12 karet cílů, 16 karet relikvií, 12 karet agend, 8 pomocných karet, 1 karta Mluvčího, Průvodce „Učte se při hře “ + pravidla hry