Recenze deskové hry Star Wars: Klonové války

Star Wars_01

Galaxií se šíří droidí pandemie a Republika vysílá až pět rytířů Jedi, aby nebezpečí cca za hoďku zažehnali! Podaří se jim to, nebo se armáda nepřítele rozšíří jako droidí chřipka a vše bude ztraceno?

Pokud naši deskovkovou rubriku sledujete pravidelně, možná vám bude tenhle scénář povědomý. Star Wars: Klonové války totiž vychází v základu stejně jako World of Warcraft: Pandemic – Wrath of the Lich King (naší recenzi na něj najdete zde) z klasických Pandemic mechanik. Čeká vás tak balíčkem invaze po mapě galaxie se rozlézající droidí armáda, kterou musíte v rámci snahy splnit hlavní cíl dané partie průběžně posílat do plastu. V opačném případě se vám rychle stane, že planety začnou překračovat limit tří bitevních droidů na planetu, případně vysaje jejich zásobu, přičemž obojí vám začne posouvat ukazatel úrovně ohrožení. Takových posunů přitom stačí sedm a končíte. Plně obsazené planety se navíc ocitnou pod blokádou lodi Obchodní federace, jenže i ty jsou v zásobě pouze tři a platí pro ně stejná pravidla ohledně zvyšování hrozby jako pro droidy.

Celý systém pak v tomhle případě doplňují ještě zlosynové. Ti mají své unikátní speciální schopnosti a balíček, za pomoci kterého vám budou dělat ze života peklo! K dispozici jsou přitom hned čtyři, a to Asajj Ventress, hrabě Dooku, generál Grievous a Maul, svého času zločinecký boss. Proti každému z nich tak hrajete v podstatě úplně jinou partii, a to včetně velkého finále! Pro jeho odhalení je třeba splnit obtížnosti nebo vaším vlastním masochismem určený počet misí. Ty jsou aktivní vždycky maximálně dvě a vybíráte je ze slušnou variabilitu zaručujících čtyřiadvaceti možností. Jde o dost zásadní změnu oproti klasickému Pandemicu a jeho World of Warcraft variance, rozhodně ovšem ne špatnou! Rozbití statičnosti cílů hry nadšeně vítáme!

Takže bojiště a cíle bychom měli a teď se podíváme na světelné meče hrdinům! Jediů tu máte na výběr celkem sedm, přičemž výběr asi nepřekvapí žádného fanouška Hvězdných válek. Je tu Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Ashoka Tano, Mace Windu, mistr Yoda, Aayla Secura a Luminara Unduli. Každý má vlastní speciální volnou akci, která se nezapočítává do limitu čtyř akcí na jeden tah pro každého hráče! Mimo ty se pak můžete v libovolné kombinace přesunout po mapě, zaútočit na nepřátelské jednotky, pokusit se o splnění mise a dobrat si karty z balíčku jednotek. Právě ty představují vaši armádu, pomocí které budete moct posilovat hody kostkou během útoků a zároveň cíl útoků nepřátel. Jednotek ale můžete mít najednou jenom sedm. To by nebyl zas takový problém, kdybyste zároveň nemuseli přemýšlet o tom, jak svou armádu poskládáte.

Na první pohled jsou totiž schopnosti každého druhu karet naprosto jasné a není třeba nad nimi složitěji bádat. Pozemní vozidla vám sníží poškození o jeden bod, stíhačky a další vesmírem poletující hardware zase zdvojnásobí dosah vaší akce přesunu a útočné a infiltrační jednotky vám umožní přidat si jeden bod do útoku. Jenže právě rozdělení jednotek hraje důležitou roli při získávání bonusových bodů úspěchu u misí a navíc můžete v rámci jednoho útoku nasadit vždycky pouze buďto útočný nebo infiltrační kanónenfutr. Skladba vašich sil se tak stává zásadním prvkem, který musíte sladit s ostatními hráči, abyste měli šanci dotáhnout partii do úspěšného konce! V balíčku pak najdete ještě několik spojenců poskytujících silné jednorázové bonusy. Podobně jako už u zmíněného WoWka ze severu by nicméně i tady neškodila jejich větší variabilita. Jenom pět spojenců je zkrátka málo, i kdyby se jich pro potřeby zachování vyvážené obtížnosti měl do balíčku jednotek míchat vždycky jenom jejich omezený počet. Na druhou stranu tohle je Pandemic a nikdo už tu po všech těch letech a verzích zřejmě nemůže očekávat zásadní odchylky od základního konceptu. Jo a pokud nemáte žádného padawana, se kterým byste mohli vyrazit do boje, můžete hrát i sólo. V takovém případě ovládáte sami na střídačku dva Jedie!

Pokud jde o zpracování, tak tahle krabice vám na poličce ostudu dělat nebude a její obsah na stole taky ne! Jasně, karty a tabulky zlosynů sice mohly být z kvalitnějšího papíru, ale to není nic, co by nevyřešily obaly. Světelné meče figurek zase o něco tlustější, i když je na ně v balení vlastní insert (pozor, až je z něj budete vyndavat nebo je tam vracet). No a když už je řeč o insertu, tak nám nejde na rozum, proč jsou zbylé figurky, kostka a žetony schované namísto toho, aby v krabici byly dvě přihrádky na místo jedné. Pořád je to ale oproti předchozí verzi z Azerothu podstatné zlepšení, takže to i tak bereme, obzvláště při ceně necelých patnáct stovek! Samotné figurky jsou přitom vysoce detailní a je radost s nimi zachraňovat galaxii, případně je ve jménu dobra posílat zpátky do krabice!

Star Wars: Klonové války jsou skvělá deskovka, pokud máte rádi universum Hvězdných válek nebo jste opravdu velcí fandové Pandemic systému a hledáte novou komplexnější variantu jeho základních mechanik. V obou případech vás totiž čeká hromada variabilní kvalitní kooperativní zábavy! Ať vás provází Síla!

• skvělá varianta na klasický Pandemic
  • až na meče krásně zpracované figurky
  • variabilní hratelnost díky zlosynům a misím