Recenze karetní hry Res Arcana Lux et Tenebrae a Perlae Imperii (rozšíření)

Res Arcana rozsireni_01

Když jsme před víc jak rokem začínali tuhle rubriku výletem do parku a focením karetní hry Res Arcana, nikdy by nás nenapadlo, že se nám až tak moc rozroste. Teď se takříkajíc vracíme na místo činu, protože naše nejoblíbenější karetka dostala hned dvě nová rozšíření jménem Lux et Tenebrae a Perlae Imperii!

V jádru se nic nemění. Stále se snažíte za pomoci na začátku náhodně přidělených osmi karet, které vytvoří váš balíček, jednoho mága a dostupných míst moci a monumentů na stole dát dohromady esence a zlato generující mašinérii, která vám získá potřebný počet vítězných bodů rychleji, než vašim soupeřům. Žádné dvě hry nejsou stejné a možností je nově tolik, že pravděpodobně nikdy nezvládnete vyzkoušet všechny kombinace! Partii máte připravenou za pár minut a jednoduchý obrázkový systém možných akcí pochopí velice rychle skoro každý! V žádném případě to ovšem neznamená, že Res Arcana je primitivní záležitost. Taktizuje se tu jako o život a plánuje na několik tahů dopředu. Dokonce bychom se nebáli říct, že vzhledem k tomu, že si můžete před zahájením hry prohlédnout vám přidělené karty artefaktů a celou dobu víte, jaká místa moci jsou na stole, můžete si naplánovat celou seanci do posledního detailu. Nikdy ale nevíte, kdo vám do vašich pánů hodí draka, takže se zároveň budete muset za pochodu přizpůsobovat ostatním. Jednoduše ráj pro každého karetního stratéga!

Mimo nových karet artefaktů, monumentů a mágů, které už samy o sobě neskutečným způsobem rozšiřují variabilitu jednotlivých partií, pak obě rozšíření přináší do hry každá své dvě vlastní zásadní herní mechaniky. V případě Lux et Tenebrae jde o nový kouzelný předmět brk a inkoust. Ten totiž při použití vytvoří svitek, který ovšem nemusíte použít ve stejném tahu, ale můžete si ho schovat na vhodný okamžik. Působí to jako drobnost, jenže právě drobnosti vám tu zpravidla schází k tomu, abyste konečně nakopli svůj plán. Druhou zásadní změnou je pak rozšíření maximálního počtu hráčů ze čtyř na pět, což ocení hlavně větší skupiny deskovkárů! Došlo i k úpravě počtu míst moci a monumentů pro různé pošty hráčů, což dále vylaďuje hratelnost! Zajímavé ovšem je, že přes všechnu lásku a péči, kterou autoři hře věnovali, v balení rozšíření chybí pátá karta s nápovědou. Nejde ovšem o nic, co by tiskárna nebo jeden zkušenější hráč u stolu nevyřešili. Daleko zajímavější je ovšem šestá surovina z druhého rozšíření Perlae Imperii! Perly totiž samy o sobě působí jako vítězné body a jejich získávání je zpravidla ještě složitější, než v případě zlata. Navíc je můžete v rámci svého tahu proměnit ve dvě jiné esence nebo jedno zlato, což vám dává k dispozici další cenné trumfy! V souvislosti s jejich vlivem na celkový počet vítězných bodů pak dochází k navýšení potřebného počtu vítězných bodů z deseti na třináct. Všechno je tak ještě větší, lepší a zábavnější, než v případě základní verze hry, ale přitom nepotřebujete studovat takřka žádná nová pravidla!

Pokud jde o zpracování, tak to je na stejně špičkové úrovni jako v případě základní hry a není mu prakticky co vytknout. Krabičky mají výstavní kvalitu a přestože insert v nich je takřka nulový, nejde o žádný problém. Není totiž potřeba! Na všechny komponenty je připravené místo v základním balení hry, a to včetně perel v boxu na esence! Potom co do něj obě expanze přidáte tak už jejich krabičky nikdy nebudete muset otevřít! Základní balení navíc počítá i s tím, kdybyste všechny karty chtěli dát od obalů! Za nás jde o nejlépe řešený insert, který jsme v redakci kdy měli!

Máte už doma základní Res Arcanu a baví vás? Tak neváhejte ani minutu a Lux et Tenebrae s Perlae Imperii si hned někde objednejte! Ještě se k vám tahle dokonalá karetní hra nedostala? Tak ji rovnou berte v plné palbě! Tady zkrátka nemůžete sáhnout vedle!

• dokonalé rozšíření základní sady
  • nové zábavné herní mechaniky
  • posílení některých slabších taktik ze základní hry