Recenze deskové hry HEAT

Heat_01

V základní variantě tuhle hru pochopíte po prvních pár zatáčkách, a to doslova, protože i ty tvoří důležitou herní mechaniku! Na začátku každý hráč nafasuje plastovou formuli a řadicí páku, velkou herní podložku, sadu základních karet rychlosti a vylepšení, pro trať určený počet karet heat a napětí, všechno rozmístíte, auta dáte na startovní rošt a závod může začít! Jednotlivá kola se přitom skládají z několika jednoduchých na herních podložkách uvedených fází. Jako první v každém kole zařadíte. Začínáte na prvním rychlostním stupni a pokaždé můžete v rámci možností zařadit rychlost o jednu vyšší nebo nižší, případně přeřadit hned o dvě, což vás ovšem bude stát jednu kartu heat z pozice motoru na vaší herní podložce. Jako další zahrajete karty z ruky v počtu, jakou máte zrovna zařazenou rychlost. Hrát můžete v základu karty rychlosti přidávající konkrétní hodnoty a karty stresu umožňující z dobíracího balíčku lízat karty tak dlouho, dokud nenarazíte na kartu rychlosti a zahrát tu. Celkovému tempu pak napomáhá fakt, že všichni hráči si karty pro další kolo vybírají skrytě najednou. Následně postupně sečtou celkovou hodnotu své rychlosti a posunou se o daný počet políček. No a právě tady to začíná být daleko zajímavější!

V rámci fáze posunu vozů totiž musíte postupně zohlednit hned několik faktorů. Pokud jste poslední, případně na jednom z posledních dvou míst ve hře pěti až šesti hráčů, můžete si k celkové rychlosti přidat jedničku a ještě dostanete jedno ochlazení jako k dobru pro následující krok. Jako další řešíte reakce, během kterých můžete aplikovat dostupné symboly na vašich vyložených kartách, případně získané jinými způsoby, zpravidla pomocí karet z modulů, o kterých si povíme později. Právě tady můžete ochladit svůj motor, čímž se dostáváme k tomu, kde tahle hra vzala svůj název.

Ústřední mechanika HEATu totiž funguje tak, že pro různé činnosti zahříváte svůj motor. To probíhá tak, že určený počet karet heat z prostřední pozice na vaší herní podložce přesunete na její odhazovací hromádku. Odhazovací hromádka se ale v okamžiku, kdy dojdou karty na dobírací hromádce promíchá a vytvoří tak novou dobírací hromádku, tentokráte ale s kartami heat, které na začátku závodu byly na hromádce motoru. Vtip je v tom, že karty heat nejde z ruky normálním způsobem odhodit a zpátky na hromádku motoru je dostanete právě ochlazením! A dokud to neuděláte, budou vám zaclánět v ruce, do které si budete moct dobírat méně karet. Hra tak šikovně simuluje zátěž motoru během závodu a nutí vás taktizovat s rychlostí, protože nejlepší způsob jak získat symboly ochlazení, je jednoduše zařadit nižší rychlost. Kdy to udělat? No přece v zatáčkách!

Protože tady jsme na závodním okruhu a ne v ulicích Tokia, zatáčky se tu musí sekat s citem. Každá tak ukazuje maximální rychlostní limit, pod kterým ji musíte projet. Pokud budete rychlejší, můžete rozdíl zaplatit ve svých dostupných kartách heat. Pokud nemáte čím zaplatit, vyletíte z dráhy a ještě schytáte postih v kartách napětí podle toho, jakou rychlost jste zrovna měli zařazenou. Takže si ideálně podřadíte, vychladnete, zatáčku projedete s relativní grácií a zase dupnete na plyn! A pak je tu ještě technika větrného pytle. Pokud skončíte za nebo vedle jiného monopostu a máte potřebný prostor, můžete si popojet ještě o dvě políčka kupředu. To se zároveň nepočítá do rychlosti v zatáčkách a provést v nich dokonalý předjížděcí manévr je vážně fajn pocit! Jo a taky musíte brát v potaz i pozici relativně směrem k závodní linii určující, které auto v případě dvou vedle sebe jede jako první. Zní to možná složitě, ale za chvilku si budete připadat jako mistr světa!

V poslední fázi následuje doplnění ruky z dobíracího balíčku zpátky na sedm karet. Ještě před tím ale můžete odhodit karty, které už v ruce nechcete, s výjimkou karet heat a adrenalinu. Zároveň se ale nemůžete podívat na svou odhazovací hromádku, takže pokud chcete tohohle kroku využívat, musíte si udržovat mentální přehled o tom, jaké karty jste zahráli, a které na vás ještě čekají. Jde o další prostor pro pokročilejší taktizování, které vám umožní HEAT posunout na vyšší úroveň! Tempo roste, kapky potu stékají po čele a vy si připadáte, jako byste v tom kokpitu skutečně seděli! Chvílemi máte až pocit, že těm autíčkům začnou co nevidět z pod koleček ulétávat kusy hrací desky! A to jsme ještě ani nezařadili druhou rychlost!

Všechno výše napsané jsou totiž pouze základní pravidla pro hru bez dodatečných herních modulů! Ty mají samostatnou sadu rozšiřujících pravidel a hru bez nadsázky posouvají na úplně novou úroveň! Jsou celkem čtyři. Začněme tím nejednodušším, kterým je modul garáže. Ten se dělí na dvě části, a to základní a pokročilá vylepšení, které můžete do hry zakomponovat zvlášť nebo obě najednou. Jak už název napovídá, do vašich balíčků přidají nejrůznější součástky působící různými efekty na váš vůz. Většina vám přidá nějakou tu rychlost k dobru, ale zároveň přihodí ještě nějaký ten bonus navíc. Třeba takové pneumatiky vám umožní lépe držet stopu v zatáčkách a projet je tak rychleji zatímco brzdy vám umožní lépe v nich korigovat rychlost. Symboly na kartách vylepšení jsou ale jednoduché na pochopení, a protože vylepšení se v základu draftují, máte možnost vybrat si částečně takové, které nejlépe vyhovují vašemu jízdnímu stylu. Modulem, který nejspíš do hry zapojíte jako další, je ten na správu počasí a stavu dráhy. S jeho pomocí si náhodně vyberete počasí, které bude během závodu panovat a podle něj přizpůsobíte svůj balíček a stav motoru.

Dále rozmístíte na jednotlivé úseky a zatáčky trati žetony, které budou ovlivňovat zdejší jízdu. Můžete tak závodit bez efektu větrného pytle nebo ho moct naopak využít daleko víc, mít k dispozici bonusové ochlazení nebo se muset naopak bez téhle možnosti úplně obejít. Do závodů to přidává další vítanou taktiku a variabilitu. Modul legendy se zase postará o to, aby se na trati mohli prohánět umělou inteligencí kontrolovaní závodníci pro případ, že byste neměli dostatek spoluhráčů, nebo si chtěli zkrátka zahrát sami. No a modul šampionátu vás nechá odjezdit několik závodů za sebou za specifických podmínek. Modul do hry zároveň přidává i tiskové kouty, kde v některých zatáčkách čekají novináři na to, až je projedete pořádně pod plynem, případně v nich někoho předjedete pomocí vzduchového pytle, za což dostanete bonusovou sponzorskou kartu s jednorázovým efektem. Tyhle karty pak dostáváte i různě během šampionátu a tvoří poslední položku tohohle modulu. Ohromnou výhodou je právě fakt, že moduly můžete zapojovat postupně, takže vás hra hned nezahltí ani ji nebudete muset odpírat mladším spoluhráčům! Zároveň hru otevírá dalším rozšířením, ve která moc doufáme!

No a stejnou lásku a péči věnovali autoři i zpracování! Už jenom ty malé plastové formulky s vlastními maličkými číslíčky a kolečky! To, že jsme použili tolik zdrobnělin v jedné větě by vám mělo napovědět, jak moc jsme z toho odvaření! Řadící páky jsou pro lepší pocit taky z plastu, karty i žetony jsou vysoce kvalitní a po hracích deskách by skoro mohly jezdit skutečně dobové monoposty! Dokonce i ty kartonové stojánky s reportéry, které normálně v deskovkách nemáme moc rádi, tu budí touhu prohnat se zatáčkou v plné rychlosti! Vrcholem všeho je tu ale insert, do kterého všechno krásně pasuje a umožňuje vám rozdělit si i jednotlivé druhy karet tak, abyste nemuseli všechno při přípravě partie zdlouhavě třídit, obzvláště s přihlédnutím na jednotlivé moduly! V případě modulu šampionátu je tu dokonce i prostor pro uložení balíčků hráčů tak, abyste nemuseli celou sezonu zajíždět na jeden zátah! Počítá se dokonce i s obaly a podle místa na dvě další formule, řadící páky a balíčky jezdců nejspíš i s rozšířením! Jediným drobným problémem toho všeho je, že krabice opravdu hodně velký cvalík, který bez problémů konkuruje velkým figurkovým deskovkám! Na rozdíl od nich vás ovšem vyjde podstatně levněji, cca jen na nějakých patnáct stovek. Takhle by to mělo vypadat! Jo a ta bedna na každé herní desce je zkrátka úžasný detail!

Pokud máte rádi závodní hry a sháníte pořádnou závodní deskovku, HEAT pro vás bude jako splněný sen! Perfektní hratelnost, božské zpracování a moduly umožňující modifikovat hratelnost i pro mladší hráče z ní totiž dělají takřka ultimátní závodní zážitek, který si zkrátka nesmíte nechat ujít!

• dokonalý insert
  • systém hru modifikujících modulů
  • perfektně zpracovaný pocit ze závodění