Recenze deskové hry DUNA: Zrada

Duna Zrada_01

Jestli existuje jedno slovo, které si s ikonickou Dunou ihned spojí většina jejich fanoušků tak je to písek… a červi… a koření… a císař… Dobře, tohle možná nebyl ten nejpromyšlenější úvod…

Slovo, o které tu běží, je samozřejmě zrada! Té si v nové karetní hře DUNA: Zrada kupodivu moc neužijete, ale to diplomacie v Duna: Hra o dobývání a diplomacii moc neužili taky a nebyl to zásadní problém! V téhle karetní hře na skryté identity totiž musíte naopak zjistit, kdo jsou vaši spojenci a chránit je za každou cenu. I když pokud si do obou očí nasypete kolečko písku, dá se za zradu považovat neúmyslné bodnutí spoluhráče do zad nebo obrana protivníka, pokud se náhodou seknete… A zaručujeme vám, že obojí se stane… Mockrát!

Na rozdíl od tradičních verzí Městečka Palermo se tu totiž neschovává jen pár hráčů nýbrž úplně všichni! Hrajete sice na dva týmy, Atreidy a Harkonneny, ale nemáte tušení, kdo je kdo. Můžete sice mezi sebou libovolně komunikovat, ale zároveň nemůžete nikomu věřit. Hlavním cílem všech u stolu je totiž ve finální fázi hry získat co nejvíce obranných karet od ostatních hráčů a stát se cílem co nejmenšího počtu těch útočných. Jenže to není zdaleka tak primitivní, jak by se mohlo na první pohled zdát!

Každá strana má totiž dva šlechtice a dva bojovníky. Bojovníci přitom bez ohledu na počet na ně nasázených útoků ve formě zaměřovacích karet vždycky připraví svou frakci ve finálním součtu jenom o jeden bod. Ostatně jsou to bodyguardi, tak by měli něco vydržet, no ne? U šlechticů se ale počítá každá rána, a u Atreidů dokonce za dva body! Navíc harkonnenští šlechtici od začátku ví, kdo jsou jejich bojovníci. Ti ale nevědí, kdo jsou jejich šlechticové ani jeden o druhém navzájem a stejně tak to neví samotní šlechticové. Bojovníci si tím pádem nemohou být jistí, jestli je pomrkávající hráč na opačné straně stolu skutečně Baron Harkonnen, nebo jen protistrana rozehrává dezinformační kampaň. Nemůžete zkrátka věřit vůbec nikomu, nebo aspoň ze začátku ne.

Svoje informace pak v prvních třech kolech hry postupně zpřesňujete pomocí akčních karet. V každém kole si můžete vzít jednu ze tří, které v daný okamžik leží na stole. Ty mají různé funkce a velká část z nich vám umožňuje podívat se na jednu ze dvou karet vlastností identifikujících jednotlivé hráče. Podle toho, zda jste šlechtit nebo bojovník před vámi totiž leží dvě skryté karty. Šlechtic má identifikační karty obou rodů, protože se maskuje. Bojovník následně identifikaci svého rodu a profese. Fígl ovšem spočívá v tom, že jakmile se někdo pomocí akční karty podívá, nemůže to už udělat nikdo další! Během jedné partie navíc nemůžete vzít dvakrát stejnou kartu, takže v opravdu optimálním případě budete znát přesné informace pouze o jednom hráči. Druhou zásadní funkcí akčních karet jsou symboly, které se na nich nachází. Ty totiž různě korespondují se symboly na kartě vaší postavy a pokud se budou shodovat, můžete získat až tři další body k dobru při finálním počítání. Jenže právě podle výběru vašich karet můžete protivníkům napovědět svou identitu… Nebo ji za cenu oněch bodů skrýt!

Každý na sobě pak může mít pouze tři zaměřovací karty bez ohledu na to, zda jsou útočné nebo obranné. I kdybyste tak určili lákavý cíl a dokázali o něm dát vědět svým spoluhráčům, stejně vám to vítězství nezajistí, obzvláště pokud protivníkovi dojde, o co se snažíte a začne na cíl sázet vlastní obranné karty! K rozdávání zaměřovacích karet postupně dochází ve dvou posledních kolech hry, kdy je hráči postupně rozdají dle vlastního uvážení. Všichni samozřejmě chtějí dát svou útočnou kartu nepřátelským šlechticům a obrannou zase vlastním, protože o vítězství a porážce tu ve finále rozhoduje každý bod! Do mixu se přidávají ještě žetony atreidských pečetí a assassinů, které kompenzují obě harkonnenské výhody a umožňují vám do jisté míry signalizovat ostatním. Žetony generující karty ovšem mohou zahrát i Harkonneni. Nebudou z nich sice těžit výhody v bodech, ale mohou s jejich použitím zmást nepřátele a připravit Atreidy o body! Jakmile jsou zaměřovací karty rozdány, všichni postupně odhalí své identity, spočítají si celkový součet bodů a podle toho posunou bodovacím ukazatelem na stupnici vítězství. Frakce na jejíchž straně se ukazatel nachází po spočítání bodů posledního hráče, vyhrává. Během pár partií to budete mít všechno v malíčku a hra na kočku a na myš se rozjede naplno!

Zpracování nelze v podstatě nic vytknout. Insert je kvalitní, samotná krabička taky a navíc není zbytečně velká, tak akorát aby se do ní vešla bodovací deska! Manuál je přehledný, karty se jen tak neošoupou a do balení se navíc vejdou v obalech. Žetony jsou na tom podobně a v přihrádce je dost místa i na pořízení vlastních kvalitnějších verzí. Snad jediný problém může být pro někoho cena, která se pohybuje okolo osmi stovek, na čemž se nejspíš částečně podepisuje i filmová licence. Pro fanoušky Duny zbytečná, ale prodejům v obchodech zaručeně pomůže!

DUNA: Zrada je ideální rychlík, když se vám doma sejde větší počet kamarádů, které nechcete učit nic složitějšího a zároveň se chcete pořád skvěle pobavit! Zároveň jde ale o skvělou hru na skryté identity! Pokud máte rádi Among Us a Dunu, tuhle karetku si do sbírky rozhodně pořiďte!

• napínavá atmosféra
  • snadno pochopitelná pravidla
  • překvapivě komplexní hratelnost