Recenze Věc: Desková hra

Vec_01

Věci se v herním průmyslu celkem daří! Tenhle kultovní biják z roku 1982 se dočkal nejen jedné z mála povedených videoherních filmových adaptací, ale teď se navíc může pochlubit i neméně povedenou deskovou hrou! Nevěříte? Dobře děláte! Ve Věc: Desková hra totiž nemůžete věřit skoro nikomu!

Základní premisa je jednoduchá… Tvrdnete na základně kdesi v Antarktidě s až sedmi dalšími členy vašeho týmu a jeden z vás je vetřelec! Lidští hráči musí všichni uprchnout jedním z několika možných způsobů ze základny, ale nesmí sebou vzít žádného vetřelce. Ten zase musí buďto nakazit všechny ostatní hráče, nechat je umrznout k smrti, případně sám nebo s ostatními hráči uniknout ze základny a rozšířit se tak do světa. Pokud vetřelec nakazí někoho dalšího, ten okamžitě mění strany. K nákaze přitom stačí kontakt v jedné z místností při vykonávání činností nezbytných k chodu základny. Pokud se sejdou dva hráči, vzájemně si předloží lícem dolů dva ze svých tří žetonů nákazy. Zatímco lidé si předkládají pouze lidské žetony a nic jim tak nehrozí, vetřelec může a nemusí jeden z nich vyměnit za žeton vetřelce. Pokud máte smůlu a takový žeton si vezmete, okamžitě se přidáváte na stranu věci a vaším cílem je rázem konec lidstva. Nejde navíc o jediný způsob, jak se nakazit. Po základně navíc běhají psi, kteří taktéž mohou přenášet nákazu. S podstatně menší pravděpodobností, jenže náhoda umí být pěkná mrcha… Psa sice můžete bez rizika infikace chytit a zavřít zpátky do kotce, jenže to má jeden háček… Jsou na to potřeba dva lidi… ve stejné místnosti… Všechno tak nevyhnutelně vede k podezřelým situacím a stále větší nedůvěře mezi hráči. Jednoduše geniální!

A to jsme pořád ještě neodhalili našeho vetřelce! Toho můžou se staženými kalhotami načapat hráči při testování. Nemůžou ovšem jen tak na někoho ukázat prstem. Jednak budou potřebovat nezbytné vybavení z laboratoře nebo zbrojnice… Krevnímu testu jde navíc podrobit jen hráče nacházejícího se aktuálně nejvýš na stupnici podezření. Získat materiál na testy samozřejmě stojí čas, po který se nestaráte o jiné činnosti na základně. Těžká volba…

No a nebo se může kdykoliv odhalit sám. Proč by to dělal? Protože tím dostane přístup k aktivnímu boji s lidmi v rámci do té doby neaktivní třetí fáze každého kola. Během té si vezme balíček místností a vybere si z nich ty, ve kterých se pokusí provést sabotáže. Hráči přitom neví, o jaké místnosti jde a zjistí to až po vyslání vlastních postav. Vetřelec může jedné místnosti přidělit víc žetonů svojí síly a hráči tak najednou musí nejen řešit to, aby celou základnu vůbec udrželi v chodu, ale i boj proti aktivní věci! A nezapomeňte, že nikdy nevíte, kolik skrytých vetřelců se mezi vámi ještě nachází. Maskovat je pomáhá parádní systém karet akcí a velitele, Místo vyhlášení vlastní akce tak dáváte svůj záměr do společného balíčku doplněnému navíc vždy ještě o jednu další kartu ze společné zásoby, které velitel zamíchá a následně rozdělí hráčům dle vlastního uvážení. Co když je vetřelec velitel, ptáte se? Tak to máte docela problém. Celou dobu navíc nenávratně mizí zásoby a situace se tak stává kolo od kola bezútěšnější. Když dojde jídlo, máte najednou místo třech akčních karet na výběr jen ze dvou… Když vypoví službu generátor, vybíráte karty akcí z ruky náhodně… Když vypoví službu bojler, jednoduše zmrznete… Samé veselé vyhlídky, pěknou zábavu a nezapomeňte poslat dopis!

Nejvíc si všechny zdejší mechaniky samozřejmě užijete v plném počtu osmi hráčů, přičemž minimální personál základny pro začátek partie jsou čtyři nebožáci. Autoři ale mysleli i na situace, kdy nemáte tolik kamarádů, případně místa, kam byste je všechny poskládali! K dispozici je tak i verze pro jednoho až tři hráče, kde věc ovládá umělá inteligence hry a místo akčních karet se hází kostkami. Celá hra se tak mění v kooperativní záležitost a to vůbec ne špatnou. Jen se tím samozřejmě ze hry vytrácí všechno napětí spojené s tím, že nikdy nevíte, jestli ten člověk vedle vás náhodou není mimozemská stvůra snažící se vyhladit lidstvo.

Ano, je to všechno na první pohled krapet složitější… Naštěstí manuál je přehledný a plný příkladů v obrázkové i textové formě! Ono vůbec pokud jde o zpracování, tak nic lepšího nám do redakce nepřišlo od dob Res Arcany a ani ta se úplně nedokáže vyrovnat tomu, co za své peníze v téhle deskovce najdete! Vývojáři totiž většinu dodatečných cílů z Kickstarteru nastavili jako vylepšení základní verze hry a ne coby bonusy pro přispěvatele, jak bývá zvykem. A že je to setsakra znát! Už jenom na průhledný modrý insert je radost pohledět, o použitém materiálu a funkčnosti ani nemluvě! Karty jsou balené v baleních s tím malým vybalení usnadňujícím proužkem, který taky jen tak nevidíte, a ten výřez na platech s žetony pro snadnější vyndání z krabice… Jasně, jsou to drobnosti, ale potěší, obzvláště když to je jen předkrm před hlavním chodem! Hrací karty i desky postav a dalších herních prvků mají pořádnou gramáž, která je opravdu znát. Samotná hrací plocha taky patří mezi špičku. A pak jsou tu herní žetony. Část z nich je sice kartonová, ty hlavní jsou ovšem plastové a vymodelované do podoby zdrojů, které reprezentují! Dokonce i figurky psů mají podobu plastových hafanů! Všechno má samozřejmě vlastní uzavíratelné pytlíky! Kartonové figurky oproti vší té nádheře působí skoro až nepatřičně, i když svou funkci plní bez problémů a hlavně sráží cenu základní verze hry na skoro až směšných dvanáct stovek. Za verzi s plastovými figurkami osmi postav a čtyřmi vývojovými fázemi vetřelce si budete muset připlatit cca o tisícovku navíc. Jestli se vám to vyplatí je čistě na vás. Figurky jsou kvalitní, uložené do solidního plastu a v balení postav jsou dokonce barevné podstavce! Kéž by takhle kompletní servis nabízelo víc deskovek!

Stejně jako filmová předloha je i Věc: Desková hra naprosto parádní záležitost a autoři se na celém projektu neskutečně vyblbli! Pokud máte dostatek kamarádů a místa, abyste mohli doma tuhle misi uspořádat, neváhejte ani okamžik… Jen si nezapomeňte plamenomety… Budou se hodit!

• nádherné zpracování
  • skvělá atmosféra
  • parádní hratelnost
  • pro plný zážitek to chce všech 8 hráčů

Obsah balení – základní hry:

1 – 8

60 – 120 minut

13+

hrací plán, tabulka vedoucího týmu, tabulka počasí, kostka počasí, tabulka mrazu, kostka mrazu, kostiček benzínu, kostiček jídla, 12 kostiček náplně do plamenometu, 8 žetonů podezření, žeton vedoucího týmu, 51 akčních karet, 8 karet postav, 16 karet rolí, 15 karet předmětů, 11 karet lokací, 12 karet zbraní, 115 různých žetonů, 4 figurky psů, 2 látkové pytlíky, 12 kartonových postav s podstavci + pravidla