Recenze deskových her Escape Room

Unikovka_01

Únikové hry zažívaly v době před celosvětovou pandemií obrovský boom. Nechat se totiž s partou kamarádů nebo kolegů zavřít na hodinu do sklepa totiž spousta lidí považovala za ideální způsob, jak utužovat vztahy a zažít něco netradičního… Sami jsme to párkrát zkusili a opravdu to byla slušná zábava! No a teď to samé můžete zorganizovat i ve vašem obýváku, a ani kvůli tomu nemusíte dělat renovaci!

Když se řekne deskové únikové hry, většinou se vám vybaví malé krabičky s kartami, které postupně otáčíte a luštíte hádanky, které jsou na nich vyobrazené. Série Escape Room na to jde ale úplně jinak! Za svoje peníze totiž dostanete pořádnou krabici obsahující několik v obálkách zalepených scénářů a především sadu plastových klíčů a interaktivní dekodér! Ten tu slouží nejen jako odpočet zbývajícího času a zdroj šifer k vyřešení některých hádanek, ale především coby zámek blokující cestu dál. Vyřešením rébusů v každé z jednotlivých částí každého scénáře totiž získáte znak, číslo, tvar nebo některý z dalších indikátorů toho, který z několika klíčů máte zastrčit do některého ze čtyř slotů dekodéru. Pokud je postupně zastrčíte správně, můžete postoupit dál. Pokud ne, ztratíte minutu a jdete zjistit, kde jste se sekli! Celý proces je napínavý jako byste zrovna odjišťovali bombu a místy si tak budete i připadat!

V obchodech přitom aktuálně seženete hned několik variant, takže rozhodně máte z čeho vybírat! Ve třech základních verzích Escape Room můžete zachraňovat cestující na Titaniku, pokusit se zabránit teroristickému útoku, utéct z vězení nebo z laboratoře, ve které došlo k úniku smrtícího viru. Ve všech případech jde o únikovky na hodinu pro větší skupinu hráčů. Pokud hledátě větší dobrodružství je tu Escape Room: Úniková hra – Rodinná edice, ve které postupně procházíte jedním velkým, na kapitoly rozděleným, dobrodružstvím! Ke každé z výše zmíněných verzí si pak můžete pořídit ještě doplňkové scénáře! V našich luzích a hájích seženete tyhle sady dvě, obě určené pouze pro dva hráče. Jde tak o trochu jiná dobrodružství s trochu jinou herní dynamikou, ale pokud nemáte dostatek spoluhráčů, rozhodně se šiknou!

Jednotlivé scénáře se řídí jedním základním a neměnným pravidlem. Všechno, co potřebujete k vyřešení hádanek a získání kombinace čtyř klíčů minus papír a tužku, je v krabici! Jakmile si na to zvyknete, rychle zjistíte, že některé věci jsou mnohem snadnější, než se na první pohled zdají… No a jiné jsou přesně tak pekelné, jak jste si na první pohled mysleli. Vždycky jsou ovšem fér! Při nutnosti použít některou z šifer na dekodéru dokonce dostanete jasnou písemnou indicii, takže nemusíte tápat.

A pokud se skutečně zaseknete, je tu ještě systém nápověd. Ten funguje stejně jako v klasických únikových místnostech, kde vám průběžně napovídá správce u mikrofonu tak, abyste ve finále dokázali všechny výzvy dokončit za včasu. Každých pět minut tak dekodér zapípá, čímž vás upozorní na to, že je čas využít další kartičku s nápovědou. Nemusíte se ale bát, že byste třeba omylem zahlédli řešení. Jednak jsou nápovědy chytře zpracované tak, aby vás pouze postrčili správným směrem a hlavně je k jejich zobrazení potřeba speciální rámeček. Funguje to naprosto dokonale! Řešení každé části scénáře pak taktéž najdete na kartách nápověd, jen na opačné straně. Detailní popis toho, jak kterou hádanku vyřešit, v balení sice není, ale ho nicméně dohledat přes doprovodnou aplikaci. Ta vám zároveň umožní si na konci udělat skupinovou fotku na památku, protože bez té by to přece nebyla pořádná únikovka, ne?

Co se znovuhratelnosti týče, ta je samozřejmě nulová. Použité součásti lze ale znovu vytisknout a připravit tak scénář na použití novou sadou hráčů! Můžete si tak scénáře vyměňovat s majiteli jiných sad, případně si zahrát na správce místnosti a “zamknout“ do scénáře partu kamarádů!

Nevěříte? Na stránkách místního distributora si můžete zdarma stáhnout a vyzkoušet demo scénář. Nebude to sice taková švanda jako zastrkávat do toho nástroje zkázy skutečné klíče, představu si ovšem i tak uděláte víc než slušnou!

A jak je na tom zpracování? Dekodér a klíče jsou všude stejně kvalitní a funkční, takže je můžete použít jak u doplňkových scénářů, tak v případě, že si s někým scénáře ze své verze hry vyměníte za ty jeho. A to je vlastně všechno. Některé komponenty mohly být z kartonu, aby se s nimi lépe manipulovalo a balení z obyčejného kartonu vám na polici příliš velkou parádu taky dělat nebudou. Vzhledem k tomu, že jde o zábavu na jedno použití, by ale kvalitnější provedení komponent jednotlivých rébusů akorát zbytečně navyšovalo cenu. Tomu trochu odporuje v každém velkém Escape Room balení se nacházející identický dekodér. Na druhou stranu si díky tomu můžete vybrat sadu, která vás tématicky nejvíc láká a když si vezmete kolik dneska stojí návštěva čtyř slušných únikových místností, domácí varianta pořád vyhrává na plné čáře. A to si pořád můžete pořídit i výše zmíněná malá rozšíření obsahující po dvou scénářích bez dekodéru!

Když si odmyslíte výzvy na šikovnost jako je lovení klíčů magnetem a nejrůznější mechanické hlavolamy, Únikovky Escape Room vám v podstatě dokážou zprostředkovat takřka dokonalý zážitek z návštěvy únikové místnosti! Navíc vás to vyjde podstatně levněji, po dohrání je můžete klidně poslat dál, a z pohodlí domova! Pokud jste si tedy vždycky chtěli nějakou únikovku vyzkoušet a nedokázali jste se k tomu zatím dokopat, nebo už jste jenom všechny únikovky ve vašem okolí rozlouskli, Escape Room jsou pro vás přesně to pravé!

• skvěle podchycená atmosféra únikovek
  • únikovky za hubičku a v pohodlí domova
  • scénáře lze znovupřipravit pro další hráče