Recenze deskových her Canvas a Canvas: Zrcadlení

Canvas_01

Vítejte na lekci deskového umění! Že nemáte rádi nejrůznější hry s kreslením a děláním dalších kreativních činností? Tak to se nemusíte se bát, o tom totiž Canvas vlastně vůbec není. Sice v něm můžete a budete skládat nádherné obrazy, půjde vám to ovšem tak nějak samo!

Tahle hra je zkrátka a dobře umělecké dílo. Pokud hledáte nějaký opravdu nádherný kousek do sbírky, nebo třeba opravdu zajímavý dárek, tak není co řešit! Hraje se ale Canvas stejně nádherně, jako se na něj kouká? Spoiler… Hraje!

Pravidla téhle deskovky jsou přitom jednodušší, než nakreslit domeček jedním tahem. Na plátno reprezentující hrací plochu se vyloží čtyři bodovací karty určující podmínky bodování dané partie. Pod nimi se vždycky nachází pět uměleckých karet, které si se soupeři na střídačku berete a následně z nich vytváříte obrazy tak, abyste splnili co nejvíce podmínek a získali co nejvíc stužek. Tu nejdál od doplňovací krabičky si můžete vzít zadarmo, za každou další pak musíte na ty předcházející položit jeden žeton inspirace. Těch máte na začátku šest a pokud si vezmete uměleckou kartu, na které už nějaké jsou, připadnou vám. Mezi hráči tak v průběhu seance inspirace rotuje, i když se vám málo kdy stane, že byste ji měli nedostatek.

V jeden okamžik pak můžete mít uměleckých karet až pět, ale jakmile byste měli dobrat šestou, musíte místo toho složit obraz přesně ze tří karet. Ne ze dvou, ne z pěti, přesně ze tří! Každé dílo má sloty pro pět barev a to, jakým způsobem jednotlivé části obrazu naskládáte na sebe vám dá dohromady kombinaci symbolů. Vy se tak snažíte ukořistit co nejlepší karty tak, abyste jejich správnou kombinací splnili co nejvíce podmínek. Jakmile poskládáte tři obrazy, hra pro vás končí. Potom, co své tři obrazy poskládají všichni se sečtou body za získané stužky a ten nejlepší “malíř“ vyhrává! Ve finále tak vůbec nejde o to, abyste vytvořili krásný obraz. Hrajete spíš logickou skládačku, i když z výsledných obrázků budete mít zpravidla radost, i když prohrajete! Hra příjemně plyne, vy vymýšlíte, jak vytvořit z dostupných uměleckých karet tu nejlepší kombinaci a říkáte si přitom, že občas vážně není na škodu jen tak vypnout a zkrátka si hrát. K dispozici jsou i dva režimy hry pro jednoho hráče, to kdybyste náhodou nesehnali žádného spoluhráče a scénáře, které vám nadiktují, které podmínky máte použít.

No a pak je tu rozšíření Canvas: Zrcadlení. Tohle rozšíření je tak trochu rozporuplné. Na jednu stranu ho totiž vlastně ani nepotřebujete. Na tu druhou ovšem do hry přidává novou variabilitu, která z velice jednoduché hry dělá přeci jenom o něco taktičtější záležitost… Jejím největším problémem je nová hrací deska. Ano, deska… Nádherné plátno nahradila sice pořád nádherná a kvalitní, ale už pouze kartonová deska. Hlavním důvodem pro to je fakt, že místo pěti uměleckých karet jich je nově na ploše jeden okamžik hned osm, a to ve dvou řadách po čtyřech. Hlavním dopadem téhle změny je větší význam a cennost žetonů inspirace, což je samo o sobě dobře. Nedivili bychom se ale tomu, kdyby někteří hráči raději znovu sáhli po plátnu a do hry tak zakomponovali pouze ostatní novinky.

Tou nejdůležitější jsou bezesporu nové umělecké karty, které daly rozšíření jeho jméno. Jsou totiž oboustranné a jejich otočením získáte zrcadlový efekt. Tenhle nový taktický prvek dokáže z počátku slušně zamotat hlavu, zvyknete si na něj ale stejně rychle, jako na pravidla základní verze hry! Druhou jsou pak zlaté stužky, které dávají možnost získání dalších bodů nad rámec pro danou partii stanovených podmínek. Těch ostatně v rozšíření také několik najdete, což dále rozšíří vaše možnosti. Paradoxně asi nejzajímavější novinkou Zrcadlení je to, že na konci kromě výherce za největší počet bodů hráči volí ještě výherce za nejkrásnější obraz. Zatímco v základní verzi se tak soustředíte jenom na symboly a obrázky máte jako takový příjemný bonus, tady vám vaše kreativita může přinést vítězství! Trochu smutné na tom je jen to, že tohle pravidlo si můžete zavést i do základní hry, jen se budete muset obejít bez stužky jako odměny.

Už jenom krabičky základní verze i rozšíření, které si můžete doslova pověsit na zeď coby obrazy… Vážně, mají na zadní straně otvory pro zavěšení! A klidně se s vámi vsadíme, že náhodná návštěva vám pochválí výběr a umělecký vkus! Karty pozadí jsou už snad ani z kvalitnějšího materiálu být nemůžou a karty obrazů jsou zase od výroby opatřené ochrannou fólií! V balení jsou pak ještě folie, aby se vám jednotlivé obrazy lépe skládaly a dokonce i zavírací sáčky na kartonové žetony! Ty z platíček vyskakovaly pomalu samy a působí o řád lépe, než všechno, co jsme kdy v rámci recenze nějaké deskovky vymačkávali! Lepší by mohli být snad jen v případě, že žetony inspirace by byly ze dřeva, a to už je hodně velká pochvala! Dokonce i manuály jsou na tak kvalitním papíru, že už jenom jimi listovat je zážitek sám o sobě! Nepřeháníme, tohle je jedna z nejlépe zpracovaných deskových her, jaké nám do redakce zatím přišly, možná dokonce ta vůbec nejlepší! Snad jediná věc, která mohla být lepší, je krabička na karty obrazů, která oproti vší té kráse působí mírně lacině, ale to už je opravdu jen drobný detail. Jinak se ovšem na ničem nešetřilo! Někdy zkrátka vize předčí touhu ušetřit náklady na výrobě a tady to navíc při ceně okolo sedmi stovek za základní verzi a stejné částky za rozšíření ani nezacvakáte vy!

Jsou deskovky, na které máme v naší redakci speciální poličku! Tyhle deskovky s láskou opatříme obaly na karty, pravidelně se k nim vracíme a doporučujeme je všem, kdo jsou ochotní poslouchat… A občas i těm, kdo nejsou! No a Canvas má na téhle poličce čestné místo!

• bez přehánění mistrovské zpracování
  • nápadité spojení umění a zábavné hratelnosti
  • možnost pověsit si oba boxy na zeď jako obrázky