Recenze deskové hry Small World of Warcraft

Small World of Warcraft_04

Znáte to… Vezmete nějakou oblíbenou deskovku, upravíte ji do stylu nějaké ještě známější značky a penízky se jen pohrnou. V případě Small World of Warcraft vycházející z klasické strategické fantasy deskovky Small World jde ale spíš o evoluci, než cash grab zamířený na fanoušky Warcraft universa.

Jasně, původní hra je parádní, o tom žádná. Jenže je to jen další úplně obyčejný výlet do fantasy světa obývaného hobity, elfy, upíry a dalšími rasami z příručky “Jak udělat fantasy svět pro začátečníky“. Nemá to zkrátka žádnou osobnost. Přidejte ovšem příběhové pozadí a ilustrace z Azerothu, dopište do návodu pár na nich postavených vylepšení a najednou je všechno barevnější, živější a hlavně zábavnější!

Jádro pudla přitom zůstalo stejné. Na výběr máte vždy několik náhodných kombinací rasy a speciální schopnosti. Právě ty tvoří hlavní pilíř místní skvělé znovuhratelnosti. Můžete mít třeba trpaslíky, kteří jsou sami o sobě skvělí při obsazování hor a zároveň mají speciální schopnost archeologie, kdy dostávají bonusové vítězné mince za na konci kola držené artefakty a legendární místa. Normálka… Jenže pak můžete mít třeba gnolly se speciální schopností portálových mágů. Ti umí zaútočit na libovolné území obsahující jeskyně bez ohledu na to, kde na mapě se taková oblast nachází. Se schopností portálových mágů pak můžou dvakrát za kolo prohazovat žetony mezi dvěma regiony obsahujícími magická místa. Totální chaos zaručen! Nebo třeba takoví nemrtví, kteří umí posilovat své řady o zničené žetony armád protivníků a zároveň dostanou schopnost stavět v regionech, jejichž okolí většinově ovládají, strážní věže a učinit je tak nedobytnými. Chcete mít normálními způsoby prakticky nenapadnutelný ostrov? S touhle kombinací ho máte mít!

Žádná zdejší rasa ale nevydrží věčně… Po jejím výběru z nabízených kombinací totiž dostanete jen omezený počet žetonů jejích bojovníků. Jakmile už nemáte kapacity pro další expanzi kvůli ztrátám v bojích nebo jednoduše proto, že jste roztažení po příliš velkém území, je na čase přesedlat koně. Se starou rasou vyhlásíte úpadek, čímž sice přijdete o možnost v aktuálním kole provádět útoky a přesuny, ale v dalším vtrhnete na mapu s hromadou čerstvých sil. Za území obsazená tou předchozí, přitom stále dostáváte na konci každého kola vítězné mince, jen už s ní nemůžete dále pracovat a na každém jejím území zůstává jenom jeden obranný žeton. Vědět, kdy přesně změnit rasu a jakou z dostupných kombinací nasadit, je tady polovina úspěchu. V jeden okamžik totiž můžete mít na stole totiž vždycky pouze jednu aktivní rasu a jednu rasu v úpadku. Možnosti jsou pokaždé jiné a žádné dvě hry nejsou stejné.

Nejlepší na tom všem ovšem je, že ačkoliv to možná zní hrozně složitě, pravidla jsou neskutečně jednoduchá. V kostce pro obsazení nového území musíte nasadit dva žetony bojovníků plus jeden další žeton za každý jiný žeton, který se na něm nachází. Hráči si navíc do svých kol nijak nezasahují, takže v klidu odehrajete, sesbíráte vítězné mince, a na základě toho, co udělají vaši protivníci, naplánujete další kolo. Po ruce má pak každý kompletní výčet popisu speciálních schopností, vlastností každé rasy a schopností artefaktů a legendárních míst, takže manuál může po celou hru klidně zůstat v krabici.

A co se toho balení týče, nenechte se zmást názvem. Tahle deskovka je totiž pořádný macek, kterého si sebou na dovolenou jen tak nezabalíte. Pro potřeby hraní jsou ale přihrádky na jednotlivé komponenty dobře zpracované a krabičku se žetony jednotlivých ras lze navíc z balení vyjmout a mít ji tak vždycky po ruce. Před první hrou si ale připravte alespoň půl hodiny na vylámání všech žetonů a dalších komponent z platíček, je jich fakt hromada… Jen ty příruční karty s popisky schopností a artefaktů by chtělo zalaminovat, jenže pak už by se nevešly do krabice. Časem už je ale stejně nebudete potřebovat a své využití najdou jenom při zaučování nových hráčů.

Small World of Warcraft vlastně nemáme úplně co vytknout. Hraje se skvěle, je těžce návyková a my jen doufáme, že se časem dočkáme rozšíření s démony a dalšími rasami, na které se v základní hře nedostalo. Skvělá volba pro každého fanouška deskových her a povinnost pro ty z nich, kteří jsou zároveň fanoušky Warcraft universa!

• Nádherné vizuální zpracování
  • Easy to play, hard to master
  • Žádné dvě hry nejsou stejné