Recenze deskové hry Harry Potter: Rok v Bradavicích

Bradavice Rok_58

Zatímco čekáme na to, až Steam na naše SSDčka konečně doručí Hogwarts Legacy, přinesla nám sova jinou hru z universa chlapce, který zůstal naživu! Ne, vydání žádné videohry vám neuteklo. To jenom vyšla deskovka Harry Potter: Rok v Bradavicích!

Když tuhle deskovku začnete hrát poprvé, budete si připadat jako prvák z mudlovské rodiny, který právě vystoupil z vlaku… Ztraceně, frustrovaně a totálně mimo mísu! Můžou za to především dvě věci. Tou první je herní plán, který sice vypadá nádherně, ale na úkor přehlednosti a funkčnosti. Velká část lokací nemá popisky toho, co vstupem na ně získáte, názvy dalších jsou zakryté žetony Smrtijedů a obecně to celé vypadá jako jeden velký bordel! Všechny potřebné informace sice najdete v pravidlech, ale hodně štěstí s jejich hledáním. Jejich struktura je asi tak logická, jako učebnice obrany proti černé magii pro sedmé ročníky a sepsané jsou zrovna tak! Na druhou stranu tohle všechno hře dodává nádech, jako byste skutečně běhali po škole čar a kouzel a učili se všechny ty věci, které potřebujete k tomu, aby vás ve sklepení nesežral troll! Je to sice maličko na palici, ale pokud si to budete během prvních několika her dost často opakovat, nakonec si zvyknete a začnete si užívat ty lepší stránky téhle hry!

Když pomineme prvotní snahu se ve všem zorientovat, je vlastně Harry Potter: Rok v Bradavicích překvapivě jednoduchá a svižná záležitost! Házíte dvojicí kostek a na základě vašich výsledných hodů se pohybujete po třech hracích deskách. První představuje školu a její pozemky. Druhá pak Prasinky a třetí několik významných lokací z Harry Potter universa jako je ministerstvo kouzel nebo hřbitov, na kterém znovu povstal vy víte, kdo! K přesunu můžete používat i letaxový prášek, přenašedla a nejrůznější tajné chodby. Zkrátka klasika! Cestou pak sbíráte žetony předmětů, které potřebujete ke splnění na začátku hry každému hráči náhodně přidělených úkolů, které jsou prakticky velkými skutky z doby, kdy Harry a jeho parta studovali v Bradavicích! Nečekejte ale nic velkolepého. Posbíráte určené předměty, kouzla a lektvary, dojdete na dané místo, svedete souboj, shrábnete hromadu bodů do školního poháru a jdete zcela neadekvátně riskovat život zase někam jinam. Kdo nejdřív nasbírá určený počet bodů, vyhrává partii a může si jít fixkou udělat blesk na čele!

Kromě běhání po mapě pak budete svádět ještě souboje. Každá postava i protivník má počet kostek, kterými může házet a obranu proti hodům s určitou hodnotou. Studenti a smrtijedi pak mají ještě jednoduchou speciální soubojovou schopnost a můžou během soubojů používat kouzla a lektvary, které dokáží do značné míry vyvážit smůlu v kostkách. Jo a pak je tu famfrpál… Tahle minihra není špatně vymyšlená, ale ve hře je tak trochu do počtu. S trochou péče a pořádnými figurkami by mohlo jít o hodně zajímavou záležitost, jenže takhle jde o nejslabší část Roku v Bradavicích. Naštěstí ji můžete v případě, že vás nebude bavit, klidně nechat v krabici. Ostatně si toho podobným způsobem můžete na míru upravit docela dost. Hra nabízí jeden speciální scénář, ale nic vám nebrání v tom vymyslet si další podle vlastních preferencí! Budete muset zapojit fantazii, výsledek ovšem dokáže hratelnost téhle deskovky dost nakopnout!

Co se zpracování týče, žasli jsme nad tím, jak velké jsou tu ve zpracování jednotlivých komponent rozdíly. Tak například na všechny herní desky je radost pohledět. I tam, kde by objektivně stačil kvalitní tvrdší papír podobně jako u karet postav jsme dostali plnohodnotné řešení, a to ještě samostatně tak, abychom si ho mohli rozložit kdekoliv na stole! I karty něco vydrží a žetony zrovna tak, i když ty pro životy a famfrpál vážně mohly být větší… Třeba takové kostky jsou ale úplně obyčejné a pytlík na žetony je sice funkční, ale rozhodně je z levného kraje. Papírový insert pak nevypadá nic moc, svou funkci ovšem zvládá až na pár drobností plnit s vyznamenáním. Při ceně, která ve většině obchodů nepřesáhne tisícovku, si ovšem není úplně na co stěžovat. Naopak jde vlastně o zázrak podobný tomu, že Harry vůbec přežil svůj první rok v Bradavicích! Jen doporučujeme připravit si dva malé plastové pytlíky na nejmenší žetony, abyste je pak nemuseli během přípravy vyzobávat z hromádky, ušetří to dost času.

Chtěli jste vždycky chodit do školy čar a kouzel v Bradavicích? Harry Potter: Rok v Bradavicích je cenově dostupná a s trochou představivosti i zábavná možnost, jak toho dosáhnout! Jen vám ji místo sovy přinese PPLko…

• kvalitní zpracování většiny komponentů
  • možnost vytvořit si vlastní herní scénáře
  • jako byste do té školy vážně chodili