Recenze deskové hry Encyklopedie

Encyklopedie_01

V dnešní době nám stačí pro získání informace naťukat do vyhledávače klíčová slova a hned máme kolektivní vědomosti lidstva jako na dlaní! Ne tak dávno přitom člověk musel vyrazit do knihovny a najít si tam odpovídající encyklopedii… Zkrátka informační středověk! A co teprve doby, kdy musel člověk pro informace přímo do terénu a ještě si všechno sám vypozorovat? Naštěstí je to v podání deskovky Encyklopedie daleko větší sranda, než kdybyste skutečně museli za získáním odpovědí na své otázky skutečně opustit své herní doupě!

Tahle hra může na první pohled vypadat dost složitě… Velká krabice skrývající masivní manuál a hromadu komponent je příslibem návratu do školních lavic ve snaze rozluštit, co se po vás vlastně chce. Nemůže to být ale dál od pravdy! Podstatná část manuálu je totiž ve skutečnosti věnována informacím pro sólo hru a dost komponent je tu spíš pro navození lepší atmosféry, ale do samotné hratelnosti zásadním způsobem nezasahují. Odehrát tah je pak stejně snadné, jako najít si k téhle hře videonávod na YouTube!

V první řadě si vylosujete čtyři kostky, které dle libosti rozmístíte na připravené pozice na vaší hrací desce. Hráči se následně střídají ve svých tazích, kdy pro každý tah musí vzít jednu z připravených kostek od sebe nebo od ostatních hráčů, a umístí ji na jednu z oblastí na hlavní hrací desce. Tři ze čtyř pozic přitom poskytují okamžité bonusy, pokud si z ní kostku vezmete od soupeře. Vtip tak spočívá v tom připravit vlastní kostky tak, aby co nejméně pomohli vašim protivníkům. Jednotlivé šestihranky pak mají různé barvy korespondující s barvami pěti světadílů, které hrají důležitou roli u některých oblastí, kam je můžete přiřadit a záleží tak i na tom, co zrovna kdo pro dané kolo vylosuje! Nemusíte se ale bát, tady se náhodě moc prostoru nenechává. Barvy tak jde za odpovídající zdroje změnit stejně jako je možné zvýšit hodnoty na kostkách.

Umístěním kostek přitom můžete spustit jednu ze šesti akcí! Velvyslanectví vám umožní vzít si podle hodnoty na kostce jeden až tři žetony expedice, které slouží ke změně barvy kostky nebo během expedice k navýšení její hodnoty o dva body za každý použitý žeton. Banka vám zase přiklepne pět mincí. Ty slouží k navyšování hodnoty na kostkách v poměru jedna ku jedné. Pokud jste za ní navíc v daném kole zašli jako první, získáte žeton prvního hráče! Obě tyto akce neřeší barvu kostky a být hra postavená víc na náhodě, ve hře ani nemusely být. Takhle ovšem slouží coby jednoduchá a hlavně spočítatelná eliminace náhodnosti při dalších akcích!

Další je univerzita, kde nabíráte odborníky pro své výpravy přihrávající vám nejrůznější bonusy. Tady nezáleží na hodnotě kostky, ale pokud má stejnou barvu jako najatý odborník, získáte k dobru jeden žeton expedice! V jeden okamžik můžete mít jen čtyři aktivní odborníky. Do finálního součtu se nicméně započítávají barvy všech, které během hry získáte, takže jejich nabírání vám zároveň dává možnost doplnit si vaše sady! A pak je tu akademie, kde si vybíráte zvířata, která budete na svých výpravách zkoumat. Tady už potřebujete odpovídající barvu kostky, jinak si kartu vzít nemůžete a hodnota kostky vám může přihrát až tři bonusové body věhlasu. Ty slouží k posouvání speciální stupnice na vaší desce hráče, čímž získáváte další užitečné bonusy včetně královské pečeti za každé dokončení stupnice. A to už se hodně vyplatí vzhledem k tomu, že je lze použít nejen k navýšení hodnoty kostky o celých pět bodů a rovnou i změně její barvy, ale taky si za ní můžete koupit akci k dobru na konci kola nebo za ně získat pět mincí či čtyři vítězné body na konci hry!

Když máte doma všechno zařízené, je čas vyrazit na expedici a zkoumat vámi zvolené živočichy v jejich přirozeném prostředí! Nejprve si tak zvolíte kontinent a umístíte na něj kostku odpovídající barvy. Platí přitom pravidlo, že kdo na něj v daném kole vyrazí dřív, získá více bodů prestiže, ale ostatní výpravy zase budou mít větší bonus k hodnotě na kostkách. Každá věc na každém zvířeti, kterou budete chtít vyzkoumat totiž stojí určitý počet bodů, které budete muset zaplatit. Během jedné expedice přitom můžete zkoumat i více věcí a dokonce na různých zvířatech, pokud pocházejí ze stejného kontinentu! V takovém případě se ovšem dost prohnete a bude třeba začít sázet na dřevo nastřádané žetony!

Poslední akcí, ke které ve finále spějí všechny vaše snahy, je publikování. Při té si vyberete jedno z vašich zvířat jako referenční a následně z něj a všech jemu příbuzných zvířat stahujete kostky jejich vyzkoumaných vlastností. Pro určení referenčního zvířete potřebujete mít stejnou barvu kostky jako má kontinent, ze kterého dané zvíře pochází a dostatečnou hodnotu na kostce pro publikaci dané úrovně výzkumu, který si přejete publikovat. Zní to složitěji, než to ve skutečnosti je, ale v praxi si vyberete zvíře a jeho vlastnost a následně z něj přesunete všechny kostky z vyzkoumaných vlastností až do úrovně zvolené vlastnosti. K tomu ale navíc můžete publikovat ještě výzkumy i z příbuzných zvířat vašeho referenčního druhu a takto využité druhy ze stejného kontinentu navíc využít pro finální součet! Ideálně tak chcete mít před sebou vyložená zvířata, která jsou si co nejvíce příbuzná, vyzkoumat na nich společné vlastnosti a následně jednou velkou publikací shrábnout desítky výtěžných bodů! Každá publikace vám jako bonus zajistí jednu královskou pečeť k dobru.

Ta pravá sranda pak nastane právě v momentě, kdy všichni hráči u stolu začnou objevovat limity toho, kolik se dá za jednu partii Encyklopedie nahrabat vítězných bodů! Odevzdáváním větších publikací a soustředěním se na konkrétní kontinenty a oblasti výzkumu totiž dokážete ve finále nastřádat neskutečné bonusy k vašemu celkovému skóre. Udělat s jejich pomocí kolečko okolo celé bodovací stupnice tady není nic neobvyklého a právě snaha vytěžit během šesti kol z dostupných možností na stole co nejvíc dělá z téhle deskovky tak skvělou záležitost pro zkušenější deskovkáře! Opravdu se nenechte ukolébat jejím zasazením, akademická půda umí být brutální bojiště a my jsme se při hraní královsky bavili! Za zmínku pak stojí i propracovaná verze hry pro jednoho hráče, i když kvůli té už budete potřebovat mít manuál po ruce.

Co se zpracování týče, výhrady můžeme mít snad jenom k absenci insertu. Jinak si totiž autoři s touhle deskovkou neskutečně vyhráli! Desky hráčů jsou z poctivého kartonu, což neuvidíte ani u podstatně dražších her! Navíc tu najdete skládací kartonové krabičky na žetony a místo referenčních karet rovnou menší destičku, které z jedné strany zapadají do desek hráčů. Z druhé si můžete přiložit stejně kvalitní destičku s obrázkem naší postavy. I pytlík na losování kostek patří mezi ty nejlepší, které jsme zatím v naší redakci měli. Jeden si místy až říká, jestli to zbytečně nezvyšuje cenu, případně jestli se ten budget nedal použít třeba právě na insert. Pak ale vyrazíte na další expedici a mávnete nad tím rukou, protože plastových pytlíků na všechny komponenty je v balení stejně dost a lepší si užívat tu krásu na stole, než ji mít lépe do čeho poskládat! Ostatní komponenty jsou stejně kvalitní jako všechno ostatní, manuál je neskutečně přehledný, plný příkladů, vysvětlivek a upřesňujících tipů pro všechny akce a krabice vám na poličce taky ostudu v žádném případě dělat nebude! Těch cca čtrnáct set padesát korun tu rozhodně není přehnaná cena!

Znáte někoho, kdo má rád deskovky a zároveň zvířátka, potřebujete pro něj dárek k Vánocům a záleží vám na něm dost na to, abyste se trochu víc plácli přes kapsu? Encyklopedie je sázka na jistotu! Jo a nestyďte se udělat radost ani sami sobě! Pokud patříte mezi její cílovku, tahle hra za to rozhodně stojí!

• úžasná tématika
  • nádherné zpracování komponent
  • jednoduchá hratelnost s prostorem pro komplexní plánování
  • rozhodně se nevejde na každý stůl
  • minimálně ze začátku složitější počítání bodů za publikování

1-4

25 – 100 minut

12+

1 hlavní deska, 75 karet zvířat, 55 karet odborníků, 12 žetonů kol, 20 kostek, 1 plátěný pytlík, 4 žetony věhlasu, 8 žetonů skóre, 120 dřevěných kostiček výzkumu, 28 žetonů, 5 kostiček, 1 žeton prvního hráče, 3 krabičky na žetony, 69 žetonů mincí, 47 žetonů královské pečeti, 54 žetonů expedice, 4 destičky postav, 4 hráčské desky, 4 herní pomůcky, 15 karet světadílů, 3 karty chování, 3 bodovací karty + pravidla hry