Recenze deskové hry Civilizace: Nový úsvit – Terra Incognita

Terra_01

Jen málo který videoherní žánr je deskovým hrám blíž, než tahové strategie. Není proto divu, že svou vlastní deskovou verzi má i legendární Sid Meier’s Civilization! Terra Incognita je rozšíření právě deskovky Civilizace: Nový úsvit. Některé herní mechaniky rozšiřuje, jiné upravuje nebo rovnou nahrazuje. Představte si takový datadisk doprovázený větším updatem. Než tedy budete číst dál, doporučujeme vám si nejdřív připomenout recenzi na základní hru, kterou najdete zde… Hotovo? Tak jdeme objevit svět!

Začněme od nejjednodušších novinek. V balení najdete deset nových národů, dvanáct nových divů světa, šest nových standardních karet vítězství, pět nových dílků mapy, dva nové městské státy a slušná hromádka dodatečných žetonů různých druhů na doplnění stavů. O něco zajímavější jsou unikátní karty zaměření pro jednotlivé národy. Každý má jednu a nejde o nic, co by v rámci celé partie nějakým zásadním způsobem dokázalo naklonit misky vah na vaši stranu. I tak to ovšem každému národu dodává zase o něco unikátnější pocit! Tohle všechno dál rozšiřuje už tak úžasnou variabilitu původní hry! Zkrátka takové klasické rozšíření, které seženete ke každé druhé větší deskovce.

No a pak jsou tu velké změny! Tou na první pohled nejvýraznější, i když zdaleka ne nejdůležitější, je přírůstek v podobě kompletní sady figurek, žetonů a dalších nezbytných komponent fialové barvy. Ke stolu tak může zasednout pátý hráč! Pokud máte ve zvyku pořádat seance pro víc deskovkářů, tohle zaručeně oceníte!

Dál už je to podstatně zajímavější, dostáváme se totiž k základy hratelnosti překopávajícím novinkám! První jsou pevnosti. Každý hráč umístí při úvodní přípravě mapy jednu podle pravidel. Ty se následně snažíte během hry zabrat. Proč? Jednak jde o silné opěrné body, ale jejich držení představuje nové vítězné agendy! Na rozdíl od těch klasických ovšem nejsou trvalé a nárokovat si za ně body může jen ten, kdo je v daný moment skutečně kontroluje! To udržuje v chodu konflikt mezi hráči, protože vašim protivníkům rozhodně nechcete nechat půlku vítězství jen tak na stříbrném podnose.

Další změnou v oblasti mapy je to, že ji odhalujete postupně! Místo toho, abyste ji poskládali celou na začátku, umístíte k hlavním čtyřem dílkům své hlavní dílky se symbolem hlavního města a další přidáváte postupně za pomoci průzkumu! Když dorazíte s karavanou nebo armádou na okraj světa, můžete použít jeden její pohyb a místo něj přidat další část mapy! Pravidla pro umístění nového dílku jsou přitom dostatečně přísná na to, aby měl každý hráč příležitost rozšířit své území a zároveň se rozhodl jestli chce akce investovat právě do průzkumu nebo raději posilovat stávající pozice.

Stejně jako v základní hře pak i v Terra Incognita udávají vaše možnosti karty a ukazatel zaměření, který se ale rozrostl o jedno pole. V balení tak najdete i pět nových lišt se šesti pozicemi a úplně nový druh karet zaměření z kategorie růst. Ty nejen nahrazují funkci posilování žetonů kontroly z karet vojenství a zároveň dávají možnost umisťovat nové žetony okrsků! Ty generují důležité zdroje pro vaše impéria na základě toho, jak dobře je umístíte. Například takový kampus vám umožní umístit jeden žeton zboží z vaší zásoby na kartu vědeckého zaměření za každé sousedící spojenecké pole s horským terénem nebo přírodním divem. Okrsky se přitom aktivují buďto efektem některých karet zaměření nebo prostřednictvím nového kotouče událostí, který je taktéž součástí balení a obsahuje dvě pole aktivace okrsků.

Na kotouči událostí přitom najdete i další nové pole se symbolem vlády. Každý hráč totiž nově dostane i šest žetonů různých forem vlády korespondujících s jednotlivými druhy karet rozvoje. Pokaždé když na něj dojde, hráči mohou změnit svou formu vlády na ty odpovídající kartám rozvoje nacházejícím se na prvních dvou pozicích lišty rozvoje. Takové karty se pak vyhodnocují jako by se nacházeli na liště o tolik pozic výš, kolik určuje daná forma vlády. Tahle na první pohled jednoduchá mechanika představuje taktický prvek, okolo kterého můžete plánovat své následující akce a pokud budete hodně chytří slušně tak urychlit rozvoj své říše!

Poslední velkou novinkou jsou armády! Vojenské karty rozvoje vám totiž nově neumožňují vyhlašovat útoky v dosahu kam se vám zachce. Namísto toho vám dají k dispozici nejprve jednu a následně dvě plastové figurky reprezentující právě vaše vojenské síly! Boj probíhá takřka stejně, jen má daleko lépe vytyčené a čitelné fronty. Součástí balení jsou samozřejmě i nové karty vojenského zaměření, které nahradí ty ze základní hry. Společně s pár dalšími drobnostmi jako je zabudovaná rotace divů světa a nové karty diplomacie máte co do mechanik expanzi, za kterou by se nemusela stydět ani tříáčková tahovka.

Zpracování všech komponent je stejné jako v případě základní hry. A autoři počítají s tím, že v jejím balení také skončí, protože Civilizace: Nový úsvit – Terra Incognita tak má asi to nejhorší balení, které se nám zatím do redakce dostalo. Šetřilo se kde mohlo a je to vidět. Pro sběratele deskovek zklamání, všichni ostatní ale šoupnou nové komponenty do krabice, kterou už mají doma a ve které je na ně místa víc než dost. Ne, že by se s ním při vymýšlení insertu počítalo… Žádný v něm není. Nepotěší ani cenovka, která je skoro stejná jako na základní hře. Tady se i přes snahu ušetřit na balení projevily všeobecně rostoucí náklady na materiály, výrobu i dopravu. Na tohle si ovšem budeme muset zdá se zvyknout…

Jako rozšíření nelze Terra Incognita opravuje těch pár nedostatků základní hry a přidává do ní nové možnosti, jak si se svým národem podmanit svět! My už si bez něj tuhle teď tuhle deskovku nedovedeme představit. Rozhodně ho ovšem nelze doporučit úplně všem. Civilizace: Nový úsvit je díky němu ještě o něco komplexnější a pokud nehrajete v pěti, nevyužijete navíc jednu z jeho hlavních předností. V opačném případě ho ale budete zaručeně zbožňovat! Je jen na vás, jakou cestou se se svou civilizací vydáte.

• možnost hrát nově až v pěti hráčích
  • rozšířený a vylepšený systém technologií
  • přepracované válčení postavené na armádách
  • krabici si doma opravdu nevystavíte

2-5

90 – 120 minut

14+

10 karet vůdců, 5 mapových dílů, 58 karet zaměření, 1 kotouč událostí, 1 karta „Ibrahim“, 16 karet diplomacie, 8 karet vítězství, 14 karet divů světa, 8 figurek armád, 127 žetonů, 5 rozšířených ukazatelů zaměření, 1 set součástí pro pátého hráče (29 karet, 1 kotouč pokroku, 13 figurek, 39 žetonů) + pravidla