Recenze deskové hry Bloodborne

Bloodborne_01

Souls hry… Zničí vás a vy jim za to ještě uctivě poděkujeme, vyhradíte jim čestné místo ve své herní sbírce a předobjednáte si další díl. No a přesně taková je i Bloodborne: Desková hra! Byli jste varování, popojedem…

Na první pohled je tahle novinka na trhu s luxusními deskovkami jen další obří krabice obsahující hromadu do detailů vyvedených figurek a všeho dalšího nezbytného vybavení na rozjetí čtyřmi balíčky kampaní moderovaného dobrodružství pro jednoho až čtyři hráče. Vymačkáte z plata skvěle nařezané žetony a díly mapy, osvobodíte jednotlivé druhy karet z fólií, prostudujete manuál, vyberete si kampaň a podle pokynů přichystáte vše potřebné pro zahájení výpravy. Tady je třeba zdůraznit první velké plus deskové verze Bloodbrorne. Každá ze tří kapitol místních kampaní vyžaduje jen část figurek a dílů mapy, takže vám na stole ve finále zůstane jen relativně kompaktní deskovka, obzvláště pokud si rozdělíte jednotlivé úkoly při správě partie a s nimi i ty největší komponenty.

Hra přitom probíhá neskutečně svižně… Tedy alespoň jakmile si po pár pokusech osvojíte pravidla. Lovci táhnou v libovolném pořadí, které si pro dané kolo určí. Každá akce je stojí vždy jednu kartu z ruky, ať už jde o pohyb, interakci nebo útok. Pro první dvě vybranou kartu odhodí, zatímco pro třetí ji vloží na jedno z volných políček útoků své trikové zbraně. Tím daný útok posílí o schopnost na kartě a zároveň slot zablokují do té doby, než kartu své zbraně otočí a promění ji tak do druhé formy. Což se jen tak mimochodem taktéž počítá jako interakce. K tomu má ještě každý lovec střelnou zbraň, kterou je po použití třeba dobít a hádáte správně, to je další akce. Do toho zasahují nejrůznější jednorázové předměty, stejně jako obnovitelné lovecké vybavení a runy. Běháte po mapě, snažíte se najít klíčové lokace, které vám umožní otočit další kartu z balíčku kampaně, a nenechat se přitom zabít. Smrt tady sice neznamená konec a každý přesun do lovcova snu vám obnoví životy, lovecké vybavení, runy i zbraně, ale zároveň posune ukazatel kol o jednu pozici. A čas je něco, čeho se zde budete mnohdy děsit víc, než nepřátel hemžících se po mapě a bossů čekajících na to, až je na vás kampaň vytáhne z krabice.

Potvory totiž s trochou snahy a štěstí porubete, mapu odhalíte a výzvy překonáte, obzvláště když za zabité protivníky dostáváte speciální žetony, za které následně můžete nakupovat vylepšení svého balíčku o silnější karty. Ty si společně s předměty a spol. přenášíte do dalších kapitol kampaně. Při každé akci si ovšem budete klást otázku, jestli na ni vůbec máte čas. Vtip je navíc v tom, že odpověď na tuhle zásadní otázku nejdřív ani sami nevíte. Zjistíte ji totiž až postupným probíjením se danou kapitolou. Namísto toho, abyste si tak při opakovaných pokusech o dokončení kampaně říkali, že musíte zas a znova hrát jedno a to samé, budete mít naopak pocit, že se učíte a zlepšujete. Jo a taky vám hra vydrží déle… mnohem déle.

Čím více pak k partii sedne hráčů, tím více náhodných částí mapy se nachází v hromádce pro její skládání. Najít tak pro další postup příběhem klíčové lokace je tak těžší a můžete očekávat, že mezi nimi a vámi bude stát i více příšer. Bossové pak mají vždy dvě fáze, přičemž při rudém měsíci si aktuální fáze obnoví všechny ztracené životy. Na první pohled by se tak mohlo zdát, že hra ve větším počtu lovců je jednodušší, ale nenechte se zmást. Čím více lovců, tím vícekrát je třeba porazit minibosse, jenže u těch se na rozdíl od bossů při každém obnovení mapy doplní i všechny žetony indikující, kolikrát musíte danou potvoru vyklepnout před tím, že se jí konečně zbavíte. Větší počet přechodů do lovcova snu navíc rychleji posouvá ukazatel konce, takže je vás sice víc, ale zároveň máte na všechno méně času. Tenhle relativně jednoduchý, ale zároveň naprosto geniální koncept udržuje napětí a vyváženost, ať už hrajete sami, nebo si na pomoc přizvete další tři spoluhráče.

Stejně jako v případě její videoherní předlohy bude ale každé selhání jenom vaše vlastní vina. Jasně, prvek náhody tu existuje, ovšem v celkem pohodlně kontrolovatelné formě. Vždycky víte, kterých 12 karet máte v balíčku vaší postavy. Máte přehled o aktuálně dostupných vylepšeních. Při soubojích s nepřáteli si můžete zapamatovat, které karty útoků jsou momentálně ještě ve hře a díky tomu předvídat, co se na vás žene. Žádné hody kostkou, jen hromada taktizování a bolestivých lekcí. Každá chyba vás něco naučí a posune vás tak při budoucích pokusech zase o něco málo dál. A vy se budete zas a znova vracet, abyste tentokrát tu další příběhovou kartu navíc otočili! Je až s podivem, jak skvěle se povedlo převést hlavní hnací motor Souls her do podoby figurek, kartiček, žetonů a hracích desek. Když tady navíc s nějakou figurkou mrsknete o zeď, na rozdíl od vašeho gamepadu to přežije… I tohle jsme během hraní otestovali!

V neposlední řadě je třeba pochválit i samotné balení hry. Figurky jsou zabalené ve vlastní krabičce, kde má každá své vlastní místo. Karty a žetony by sice možná zasloužili samostatně vyjímatelnou část, ale to už je detail, obzvláště v porovnání s tím, že krabice má vyhrazené místo pro uložení pozice každého hráče, pokud se rozhodnete si mezi jednotlivými kapitolami dát pauzu. Ano, i tady můžete ukládat! Stačí vzít balíček karet vašeho lovce a další jím nashromážděné karty, dát je do přihrádky a je to!

Bloodborne: Desková hra je absolutně nekompromisní, ale zároveň naprosto férová deskovka. To první se projevuje tím, že vás při prvním hraní totálně převálcuje… A při druhém taky… A při třetím… A pak ještě mockrát, než se vůbec dokážete sami nebo s partou kamarádů probít první ze čtyř místních kampaní. No a vy se přitom budete královsky bavit!

• možnost uložit si hru mezi jednotlivými kapitolami
  • perfektně vystižená atmosféra videoherní předlohy
  • naprosto brutální a přitom absolutně férová