Recenze deskové hry Ankh: Bohové Egypta

Ankh_27

Začalo to daleko na severu, kde se vikingové rubali během konce světa… Pokračovalo válkou o osud feudální Země vycházejícího slunce… A teď stojíme na březích Nilu abychom rozhodli o osudu Egyptských bohů… Geniální autor deskových her Eric M. Lang zakončuje svou velkou trilogii parádní peckou jménem Ankh: Bohové Egypta, ve které hráči šikují své věrné do finální bitvy o místo jediného pravého boha!

Ano, máme tu další deskovku s hromadou nádherných figurek, která vám ve skříni zabere tolik místa, že už se vám tam nic jiného nevejde. Ankh: Bohové Egypta má na to, jak ohromná krabice se vám dostane do rukou, až překvapivě jednoduchá pravidla! Návod navíc každou situaci popisuje i formou přehledného obrázkového příkladu, takže se za chvilku můžete směle pustit do boje o božskou nadvládu!

Ještě před tím si ovšem vyberete jeden z deseti scénářů. Nejde přitom jenom o to, jaká bude výchozí situace na herní desce! Mění se i pravidla počínaje zaplavenou deltou Nilu, přes boje o víru lidu ve městech až po dražení strážců namísto závodu o to, kdo jako první odemkne dostatečnou sílu svého boha na jejich získání. Některé scénáře lze sice hrát jen v konkrétním počtu hráčů, i tak jde ovšem o vítané zpestření. Nic vám navíc nebrání v tom vymyslet si vlastní neb ose pro inspiraci podívat na internet!

Jakmile je všechno připraveno a rozestaveno, hra může začít! Každý svůj tah můžete provést dvě akce, které zahrnují pohyb libovolným počtem vašich figurek až o tři pole, vyvolání další figurky (nebo figurek, když to zrovna vaše schopnosti umožňují) na hrací plochu, získání nových stoupenců nebo pořízení nové schopnosti vašeho boha. No a jakmile použijete první ze svých akcí, jako další můžete použít pouze některou z těch, které se na kartě akcí nachází pod ní. Váš tah končí po zahrání obou, případně v okamžiku, kdy ukazatel využívání dané akce dojde až na konec stupnice.

V tom momentu se stupnice restartuje, ukazatel událostí se posune o jedno pole a vy dostanete možnost danou událost vyhodnotit. Ty jsou ve hře taky celkem tři. Při události záboru monumentů můžete ovládnout neutrální monument, u kterého zrovna stojí vaše figurka, případně monument protivníka, pokud už jsou všechny neutrální monumenty rozebrané. Druhou události je vyslání karavany, kdy dostanete do ruky šest malých figurek velbloudů, pomocí kterých můžete rozdělit některý z regionů na dvě menší části. Na nově vzniklých bojištích se pak s protivníky řežete při události boje. Zde se na rozdíl od předchozích dvou událostí aktivně účastní všichni hráči. Jako bonus za její spuštění ale dostanete žeton, který vám jednou za celou událost boje umožňuje zvrátit remízu ve váš prospěch.

Při boji pak přijdou na řadu speciální bojové karty. Těch má každý hráč k dispozici celkem 7 a před bitvou o každý region, které se účastní, jednu zahraje lícem dolů před sebe. Na vyzvání všichni hráči své karty otočí a vyhodnotí jejich efekty. K dispozici je klasický božský arzenál od kobylek přes záplavy a sucho až po zázrak! Některé karty, jako například vozatajové, navíc přidávají bonus k vaší celkové síle v regionu. No a nebo můžete hodit ručník do ringu a místo snahy posílit svoji pozici na bojišti postavit nový monument. Každá karta má svůj vlastní obrovský dopad na situaci. Jakmile ji ale zahrajete, nemůžete ji znova použít do té doby, než zahrajete jedinou, která vám žádnou výhodu nedá. Ta slouží k dobití vaší ruky. Jak často ji budete zahrávat je na vás, ale bitevních událostí se během partie odehraje maximálně pět, takže je s tím třeba počítat! Pak už se jenom vyhodnotí to, kdo má v daném regionu převahu v každém ze tří typů monumentů, porovná se síla armád, vítěz zůstává a poražení si sbírají figurky z hrací plochy… Tedy pokud zrovna nehrajete proti Anubisovi, to si část jejich figurek sbírá on!

Každý z pěti místních bohů má totiž vlastní jedinečnou speciální schopnost! Již zmíněný soudce mrtvých tak může pokaždé, když někde padne válečník protivníka, nebohou duši polapit. Takhle může držet až 3 a nejenže tím oslabuje ostatní hráče, ale ještě za každého získá bonus k vlastní síle během bojů. Majitel daného nebožáka pak může při vyvolávací akci obětovat Anubisovi jednoho stoupence a válečníka tak zachránit. Takový Osiris zase po každé prohrané bitvě může v daném regionu umístit jednu ze tří bran do podsvětí. Ta nejen brání v tom, aby na dané pole mohly vstoupit figurky ostatních hráčů nebo se na něm stavěly monumenty, ale jako bonus může Osiris při akci vyvolání některou ze svých bran poslat na hrací desku o jednu figurku navíc! Pro někoho, kdo má postavenou strategii na úmyslném prohrávání bitev celkem užitečná věcička. Naopak Ra zase rád bitvy vyhrává. Má totiž k dispozici tři speciální žetony, kterými může označit vlastní válečníky. Jakmile armáda s takovým válečníkem vyhraje bitvu, získá Ra jeden bod zbožnosti k dobru! Válečníci Isis zase nemohou zemřít při vyhodnocování boje, pokud stojí u některé ze soupeřových figurek a Amun může jednou za událost boje zahrát dvě bojové karty najednou!

Pokud se v kterýkoliv okamžik hry povede jednomu z bohů dojít na stupnici zbožnosti na poslední pozici, okamžitě vyhrává. Jinak hra končí po odehrání páté události konfliktu a vítězí bůh s nejvyšší zbožností v modré části stupnice. Může se ovšem stát i to, že po čtvrtém konfliktu se část bohů bude stále nacházet v červené části stupnice, čímž okamžitě upadnou v zapomnění. Hra tak technicky můžete skončit i ateistickým Egyptem! Zajímavou vlastností při partii tří a více hráčů je pak spojení bohů po třetím konfliktu. Poslední dva hráči v tenhle okamžik spojí své bohy, aby mohli svou ztrátu dohnat jako jedna mocná entita! Z toho plynou určité postihy. Monumenty a válečníci slabšího boha jsou zničeny a silnější bůh se posune na stupnici zbožnosti na pozici slabšího. Jenže slabší bůh přispěje do nové společné zásoby svými strážci i stoupenci a jako bonus mohou oba hráči využívat obě unikátní schopnosti svých bohů! Každý člen tohohle svazku pak má ve svém tahu pouze jednu akci, nicméně díky tomu fakticky padá omezení na použití pouze jednoho typu akce za kolo! Času nové zbraně využít nicméně není moc, takže se budete muset i tak hodně otáčet. Jde nicméně o zábavný herní prvek, který vám dává šanci i v momentu, kdy byste v jiných deskovkách už mohli klidně hodit ručník do ringu.

Poslední silou na vahách boje o nesmrtelnosti jsou strážci, které rychlí hráči mohou získat na svou stranu. Jejich bojová síla je sice stejná jako u ostatních válečníků, stejně jako bozi mají i oni své vlastní schopnosti! Třeba takové kočičí mumie při své smrti připraví všechny hráče kromě jejich majitele o jeden bod zbožnosti. Obří štír zase umí demolovat monumenty a nepřátelské figurky nacházející se v blízkosti sfingy zase nepřidávají svou bojovou sílu při vyhodnocování bitev. V základní hře je druhů strážců celkem 6 a každý bůh může na svou stranu získat během partie maximálně 3 (jednoho od každé úrovně). Zásoby ale nejsou neomezené, takže kdo dřív přijde, ten si dřív hraje s parádními figurkami! A když už jsme u toho…

Ankh: Bohové Egypta je jedním slovem nádherná deskovka! Figurky jsou parádní, hrací deska je bohatě zdobená detaily, desky bohů, zbožnosti a akcí s událostmi jsou z kvalitního materiálu, který se i při jejich velikosti nijak neprohýbá! Dokonce i ty žetony se vymačkávají z plat skoro samy! Insert je v krabici na první pohled minimalistický, jenže jeho cílem je pouze udržet na místě karty, aby se jim neomlátily rohy, což zvládá na jedničku! Většina zbylých komponent je v klasické hnědé krabici a vlastním insertu obsahujícím všechny figurky a disponujícím i prostorem na žetony! Při otvírání samotné krabic jsme si navíc připadali, jako bychom otvírali hrobku dávného faraona! Jednoduše krása!

Za zmínku určitě stojí i jednotlivá rozšíření, jen ne z toho důvodu, který byste možná čekali. Společně se hrou vyšly totiž hned 4. První jménem Tomb of Wonders dostali jenom podporovatelé na Kickstarteru a jde o klasickou výměnu kartonových komponent za plastové, pevnější desky plus dva nové bohy a další strážce do počtu, aby bylo kvůli čemu přispívat. Pro sběratele pěkná záležitost, pro praktickou hru ale nic nezbytného. Pak jsou tu rozšíření Pantheon a Guardians. V prvním najdete 5 nových bohů a ve druhém 5 nových strážců. Ani jedno by nemělo vyjít v češtině, pokud ovšem toužíte po dalších figurkách, těch 10 schopností relativně jednoduše přeložíte. Zato poslední rozšíření jménem Pharaoh je úplně jiné kafe! Do hry přidává faraona a jeho dvůr, na kterém pomocí svých kněží můžete získávat nejrůznější výhody! Tady existuje reálná šance, že se českého překladu ještě dočkáme a v tom případě si můžete být jistí, že u nás o Ankh: Bohové Egypta ještě uslyšíte!

Jediný problém, který byste mohli mít, je jeho cena. Stejně jako v případě všech ostatních podobných velkých deskovek tu zkrátka podstatnou část ceny dáváte za kvalitně zpracované figurky. Co si ale budeme nalhávat, bez nich by to nebyla taková zábava! Máte rádi starověký Egypt nebo jenom patříte mezi fandy opravdu skvělých deskových her? Ankh: Bohové Egypta by vám ve sbírce rozhodně neměl chybět!

• nádherně zpracované komponenty
  • skvělé tempo
  • variabilní hratelnost
  • není to levná sranda

2 – 5 hráčů

90 minut

14+

80 plastových figur (5 bohů, 30 válečníků, 15 Strážců, 30 velbloudů), 20 plastových podstavců, 5 plastových žetonů Ankh, 1 plastový drahokam, 1 hrací plán, 2 hlavní desky, 10 desek bohů, 46 karet, 197 žetonů, 4 stojánky ukazatelů, 1 česká pravidla hry + 1 kniha scénářů