Recenze karetní hry Pán prstenů: Karetní hra

Pan prstenu_01

Zlo už zase jednou valí bulvu a čaroděj se špičatým kloboukem znova verbuje hrdiny na protestní tůru! Tentokrát je ale připravený mnohem lépe než posledně a může sebou tak vzít ne jednoho až dva, ale rovnou až čtyři zájemce!

Když poprvé nakouknete do návodu a knihy pravidel Pán prstenů: Karetní hra, pravděpodobně si budete říkat, že donést Prsten do Mordoru by bylo zřejmě jednodušší, než se naučit tuhle karetku. Ničeho se ale nebojte, protože na úsvitu pátého kola už budete kosit skřety jako sám Aragorn! Hra totiž dost klame tělem a ve skutečnosti není nikterak složitá na pochopení ani odehrání. Pravidla a přehled jsou navíc skvěle strukturované, přehledné a plné užitečných obrázkových příkladů. Líp by to nesepsal snad ani sám Tolkien!

Jádro vašeho balíčku se skládá až ze tří hrdinů řadících se k jedné ze čtyř sfér vlivu, které si můžete představit jako v celku standardní specializace na konkrétní činnosti! Jedni umí to, jiní zase tohle a všichni dohromady toho dorubají moc. Vtip spočívá ve způsobu, jakým hrajete karty ze svého balíčku! Na začátku každého kola dostane každý z vašich hrdinů po jednom žetonu zdrojů. Za ty následně povolávají karty z ruky odpovídající specializace nebo aktivují nejrůznější speciální akce samotných gerojů. Jenže za karty z konkrétní sféry vlivu můžete zaplatit pouze žetony zdrojů z kapsy stejně zaměřeného hrdiny! Můžete tak postavit různorodou skvadru připravenou postavit se jakékoliv výzvě ovšem za cenu toho, že dostat do hry nějaké karty bude tak trochu problém. Všechno nicméně závisí na tom, jak svůj balíček postavíte a jak nakombinujete schopnosti jednotlivých gerojů. Na o zkoušet projít tři místní scénáře se stále novými a novými kombinacemi je spolehlivý hnací motor už tak zábavné hratelnosti!

Odehrát tady kolo pak skutečně není nic těžkého. Vyložíte své hrdiny, připravíte dle pokynů startovní situaci vašeho scénáře a můžete vyrazit… Doslova! Po tom, co doberete kartu do ruky a zdroje a posílíte své řady o nejrůznější spojence a posílení, je totiž čas vyslat vaše postavy na průzkum! Během toho dochází k odhalení nových hrozeb z balíčku setkání. V tom na vás čekají nejrůznější události k vyřešení, lokace k cestování a monstra k udolání. To první se řeší okamžitě a zpravidla to pro vás nebude znamenat nic dobrého. Ten zbytek pak zapleveluje hrací plochu a budete se s tím muset nějak vypořádat. Nejen, že potvory vám totiž jinak postupně sežerou vaše bojovníky, ale taky tvoří faktickou překážku v dalším postupu hrou. Stejně jako lokace totiž disponují hodnotou ohrožení. Zní to hrozivě? Taky, že to hrozivé je! Pro vyhrání scénáře se totiž musíte prokousat balíčkem úkolů, což děláte tak, že na ni postupně pokládáte žetony postupu. Míru postupu pak určuje součet síly vůle všech vašich postav, které v rámci fáze plnění úkolu použijete. Jenže skutečný postup tvoří rozdíl mezi vaší celkovou silou vůle a celkovou mírou ohrožení ze strany protivníků a lokací. Pokud se zkrátka prosekáváte hustým lesem a po hlavě vám přitom mlátí parta skřetů, moc daleko zkrátka nedojdete.

Je tedy třeba místní lokace náležitě prozkoumávat a populaci zástupců temnot svědomitě redukovat. To první uděláte tak, že danou lokaci označíte jako aktivní. Ona už pak netropí neplechu v rámci ohrožení a místo toho vás trápí svým aktivním efektem. Můžete na ni ale začít dávat žetony postupu a tím se jí postupně zbavit. To s nepřáteli je to mnohem jednodušší… Bojujete s nimi ve dvou fázích, kdy nejdřív okusuje vy je a pak oni vás. V obou případech si porovnáte obranná a útočná čísla, rozdělíte žetony poškození, přeskupíte se a jdete na nové kolo. Do celé rovnice sice vstupuje ještě efekt karty, kterou si každá potvora dobere a míra ohrožení každého hráče určující, co všechno se na vás vrhne, ale to v praxi pochopíte během pár kol.

Jo a ještě jedna důležitá věc! Když hrdinu nebo postavu vyšlete plnit úkol, do útoku nebo obrany, považuje se za vyčerpanou a nelze už ji použít na další akce, pokud ji za pomoci nějakého efektu nezvednete, nebo neskončí kolo. Je tak třeba pečlivě plánovat, abyste neskončili pod drnem jenom proto, že nemá kdo bránit! Prvek náhody tu sice je, a když budete mít opravdu hodně velkou smůlu, zkrátka už to nerozchodíte. Většinou si ale za své problémy budete moct jenom vy sami! A to je fér!

Když se vám ovšem povede projít celým balíčkem úkolů, vyhráváte scénář. Pokud míra ohrožení na počítadle u některého hráče dosáhne úrovně padesát nebo skapou všichni jeho hrdinové, vypadává. V rámci nového režimu kampaně revidovaného vydání si pak můžete mezi scénáři padlé hrdiny vyměnit za nové, pokud ještě na střídačce v krabici nějací čekají a stejně tak si upravit své balíčky. Po dohrání celé kampaně pak získáváte body a můžete to zkusit jinak a lépe. Znovuhratelnost zaručena i bez toho, abyste museli dokupovat některé z hromady nových rozšíření!

Co se zpracování týče není prakticky co vytknout! Žetony se snadno vymačkávají, ukazatele ohrožení se točí s lehkostí, jakou jsme u podobných kotoučových udělátek v žádné deskovce už dlouho neviděli a karty taky něco vydrží. Insert je maximálně funkční a prostor na karty počítá nejen s tím, že budete postupně přidávat rozšíření (opravdu kompletní sadu celé hry sice nemá šanci pojmout, ale to vás pěkně dlouho nebude muset trápit), ale taky s tím, že karty přijdou do obalů! Aby vám pak základní sada po balení necestovala sem a tam, je insert vybavený jednoduchou kartonovou vložkou, která ovšem svůj plní na jedničku!

Největší výhodou revidovaného vydání Pán prstenů: Karetní hra je ale její poměr cena/výkon! Původně jste si museli pro hru čtyř hráčů koupit minimálně dvě základní sady. Teď máte za skoro stejné peníze všechno potřebné v jednom balení a k tomu ještě několik nových karet navíc a režim kampaně jako bonus! Majitele původních setů si přitom nové přírůstky mohou vytisknout doma ze stránek místního distributora zde. Na stejném odkazu pak najdou i nový záznamník kampaně, který se bude ke všemu hodit i majitelům nové verze!

Pokud máte rádi Pána prstenů a velké karetní hry, tuhle si vysloveně zamilujete! Možnost vymýšlet stále nové balíčky a vyrážet s nimi na stále nová dobrodružství se totiž postará o to, že vás Pán prstenů: Karetní hra jen tak neomrzí!

• revidovaná verze až pro 4 hráče
  • nový režim kampaně
  • stavba vlastních balíčků
  • s rozšířeními se může rychle a hodně prodražit

Obsah balení – základní hry:

1-4

60-120 minut

14+

pravidla hry, přehled pravidel, 188 hracích karet, 12 karet hrdinů, 84 karet setkání, 10 karet úkolů, 3 karty kampaní, 16 karet výhod/strastí, 57 žetonů zdrojů, 66 žetonů zranění, 66 žetonů postupu, 4 počítadla ohrožení, žeton prvního hráče