Recenze deskové hry: První říše

První říše_01

Historii píší vítězové, ale ne všichni mají čas na to ji přepisovat v několikahodinových válkách zabírajících celý stůl, o shánění poražených ani nemluvě… Co s tím? Zkuste První říše! Něco nám říká, že vy i vaše návštěvy byste mohli být opravdu mile překvapení!

Pravidla téhle hry jsou naprosto jednoduchá! Během počtem hráčů daného množství tahů musíte získat co největší počet vítězných bodů. Získat je můžete za stavbu nebo dobývání měst, plněním cílů na kartách úspěchů a hlavně posouváním pěti ukazatelů vaší civilizace. Právě ty tvoří jádro místní hratelnosti. Určují totiž kolik máte k dispozici hracích kostek, kolikrát jimi můžete hodit znova, o kolikrát můžete posunout svými figurkami průzkumníků, kolik jich máte a umožňují vám dobírat si do ruky další karty. Čím víc na stupnici se ten který ukazatel nachází, tím víc dostanete na konci hry bodů a v určitém momentu navíc i další město k vyložení jako bonus.

Každé kolo se pak dělí na tři fáze rozdělené do několika menších kroků. První je hod kostkami, na kterých pět stran reprezentuje jednotlivé stupnice a šestá bonus pro dobývání odehrávající se v daném kole. Následně můžete hodit libovolným počtem kostek znova tolikrát, kolik udává vaše modrá stupnice. Nutnost potýkat se s čistou náhodou tady pak kompenzuje možnost zahodit jednu nebo víc z vašich karet v ruce, otočit stejný počet kostek na stranu s mečem a zajistit si tak vojenskou převahu v další fázi, kterou je pohyb a dobývání!

V té můžeme posunout svými figurkami o tolik polí na mapě, kolik vám dovolí vaše fialová stupnice. Po přesunu se vyhodnotí počty vašich a nepřátelských průzkumníků plus počet mečů na vašich kostkách a poražený se musí stáhnout do některého ze sousedních regionů, kde má své průzkumníky. Pokud nastane remíza, vyhrává automaticky obránce, a když takto napadnete a úspěšně dobudete region s nepřátelským městem, shrábnete si ho do své sbírky trofejí a na konci hry za něj dostanete bonusové vítězné body. Města ale nejsou jediný a ani hlavní důvod vydávat se na dobyvačné výpravy.

Tím je totiž třetí fáze kola, a to rozvoj! V té nejprve znovu dostanete šanci vyměnit své karty za otočení kostek na vámi žádané symboly a posunete milníky své civilizace na základě symbolů na kostkách shodujících se se symboly na vámi zabraných regionech! Když se vám během toho povede dosáhnout na úroveň opravňující vás v rámci dané stupnice umístit město, uděláte to, zkontrolujete, zda jste nesplnili podmínky pro uplatnění některé z vašich karet pro uplatnění dalších vítězných bodů k dobru a předáváte kostky dalšímu hráči!

Pravidla Prvních říší se naučíte během pár tahů, hratelnost pro různé počty hráčů je pečlivě vyvážená pomocí dvou map a určení, které říše můžete použít a prostoru pro taktizování je tolik, že to uspokojí i náročnější stratégy! Spočítat si, kdy se vám vyplatí obětovat potenciální bonusové vítězné body z karet za rychlejší rozvoj vaší civilizace, co nejspíš udělá váš protivník a přizpůsobovat situaci tomu, jaké vám padnou kostky, dokáže být až překvapivě komplexní a návykové. Hra přitom neztrácí tempo, protože všechny potřebné kalkulace zpravidla zvládnete na prstech jedné ruky a zároveň nemůžete kvůli jisté závislosti na kostkách nějak extra plánovat dopředu. Za nás ideální způsob, jak si odpočinout od velkých strategických deskovek a zároveň si pořád připadat jako vládce impéria!

No a pak je tu zpracování! Když jsme krabici První říše poprvé otevřeli, hned jsme si říkali, že ten neskutečný důraz na detaily insertu a kvalitu komponent nám něco připomíná… A taky že ano! Jde totiž o druhou deskovku party ze Sand Castle Games, která je podepsaná i pod vůbec první hrou v téhle rubrice, skvělou Res Arcana (recenzi na ní najdete zde) a jejími rozšířeními Lux et Tenebrae a Perlae Imperii (ty jsme recenzovali zase zde)! Herní desky říší jsou tak 3D s výřezy na kostky milníků civilizace. Házecí kostky i ukazatel kol sedí na svých místech naprosto dokonale a stejně tak i samotné karty, které mají vlastní přihrádku. Pro žetony měst, figurky průzkumníků a kostky milníků civilizace má pak každá říše vlastní krabičku! Ty jsou sice oproti plastovému boxu na žetony z Res Arcany jenom z papíru, ale v krabici jsou umístěné tak moc stylově, že nám to vlastně ani nevadí. Jen karty do nich raději nedávejte… Sice to jde, ovšem víc na těsno, než by se nám líbilo. Stejně mají v krabici vlastní přihrádku. Z manuálu pak všechna pravidla vyčtete během několika minut a pokud si budete potřebovat něco připomenout, velice rychle to díky jeho přehlednému rozčlenění znova najdete! Kdybychom rozdávali nějakou cenu za nejlepší zpracování roku, první říše by ji s přehledem vyhrály, obzvláště když ve většině obchodů vyjdou jenom na tisícovku! Jo a jen tak mimochodem podle volného místa v insertu a krabičkách čujeme rozšíření!

První říše jsou přesně ta deskovka, která nám v rubrice chyběla! Dostatečně taktická, aby se u ní nenudili ani náročnější hráči, ale zároveň dost jednoduchá na to, aby ji novopečení vládci pobrali za pár minut a v další partii už dokázali vést plnohodnotnou válku o nadvládu nad stolem! Přidejte si k tomu opravdu nádherné zpracování a víc než rozumnou cenu a máte kousek, který se u většiny náročnějších pařanů doma rozhodně neztratí!

• rychlá návyková hratelnost
  • dokonalé zpracování komponent a insertu
  • jednoduché a přitom překvapivě komplexní
  • pro někoho možná až moc o náhodě

2-5

30 – 60 minut

14+

1 herní plán, 5 panelů civilizací, 30 žetonů měst v 5 barvách, 25 dřevěných kostiček v 5 barvách, 50 dřevěných figurek v 5 barvách, 1 ukazatel kol, 1 panel počítadla kol, 5 speciálních kostek, 5 úložných boxů + 1 pravidla