Recenze deskové hry Iniciativa

Znáte to… Některé hry dohrajete jednou a nikdy už se k nim nevrátíte jednoduše proto, že znáte všechna jejich tajemství a o moc víc vám nabídnout vlastně nemůžou. Zároveň na ně ale budete až do konce vašich herních dnů vzpomínat! Možná ne jako na nejlepší, které jste v životě hráli, v paměti vám ovšem zůstanou. Přesně taková je i první samostatně vydaná deskovka Iniciativa od slavného designéra Coreyho Konieczkaho. Nezapomenutelná, ale znovu už si ji nezahrajete, ani kdybyste úplnou náhodou chtěli…

Na první pohled je Iniciativa naprosto primitivní záležitost. Až ve čtyřech hráčích sbíráte stopy na hracím plánu s cílem odkrýt dostatek okének tajenky a odhalit tak ukrytou zprávu dřív, než vám dojde čas. Každý hráč má během svého tahu až dvě akce. Může se pohnout až o tři místnosti, sebrat ve své místnosti až dvě stopy, odkrýt až dvě stopy v libovolné místnosti tak, abyste věděli, zda je pro odkrytí tajenky vůbec potřebujete a nebo provést speciální akci své postavy. Za každou akci se platí kartou z ruky, kterou musíte položit na kartu příslušné akce. Každá karta, kterou držíte v ruce, zároveň disponuje hodnotou od jedné do dvanácti a na kartu akce musíte vždy položit kartu s vyšší hodnotou, než se na ní v daný okamžik nachází. Speciální akce postavy pak stojí karty dvě a odkládáte je rovnou na odhazovací hromádku.

K dispozici pak máte ještě čtvrtou akci jménem přeskupení, která vyčistí karty z jedné jiné akce, ale samotné přeskupení už vyčistit nelze, takže si musíte dávat opravdu dobrý pozor, kdy ho použijete a jakou hodnotu na něj umístíte. Po každém tahu pak dobíráte karty z balíčku, dokud nemáte v ruce za čtyři. Jakmile karty dojdou, zamícháte odhazovací balíček a přidáte do něj čtyři karty času. Jakmile hráči vytáhnou z nově vytvořeného balíčku karty se třemi ikonkami času, partie okamžitě končí bez možnosti hádat tajenku. Tu navíc můžete zkusit uhádnout jenom jednou! Stále přitom platí pravidlo čtyř karet v ruce a karty času jdou rovnou na novou odhazovací hromádku. Napětí se tak dá v téhle fázi přímo krájet! Některé stopy na hrací desce jsou ke všemu tomu pasti stojící vás další karty a celá partie tak skončí překvapivě rychle! Jenže celé dobrodružství tím teprve začíná!

Základní vrstva hratelnosti Iniciativy je na pochopení neskutečně jednoduchá i přes to, že se do ní postupně přimíchá několik dalších prvků. Bohužel se kvůli tomu velice rychle okouká. Naštěstí vás to nebude muset trápit, protože se tak nestane dřív, než Iniciativu dohrajete do konce. Ano, čtete správně. Tuhle deskovku lze skutečně dohrát. Každá seance vás totiž posune o něco dál v přiloženém komiksu. Ten má 14 samostatně odehratelných kapitol, kdy v každé budete řešit jednu pokaždé i něco zapeklitější hádanku. Nemusíte se ale bát, misí je ve hře skoro třikrát tolik, jen už nejsou propojené s příběhovou linií, která tvoří poslední vrstvu zdejší hratelnosti. Jenže ačkoliv jsou dodatečné mise větší, bez příběhového pozadí jsou kvůli tomu akorát ještě jednotvárnější. Je to škoda, protože luštění nejrůznějších šifer je jinak zábava a i přes to, že každá je jen jednorázová záležitost, zabaví vás dohromady plus mínus na nějakých 30 hodin! Nebudeme ale spoilovat… Ostatně hra si taktéž dává majzla na to, aby nic nevyzradila předem!

Pokud jde o zpracování, patří Iniciativa mezi ty lepší deskovky! Už jenom na krabici je radost si sáhnout, žetony postav, stop a dalších herních prvků se vymačkávají jedna báseň, karty jsou z kvalitních materiálů a balíčky složené tak, abyste náhodou nemohli zahlédnout některou z tajenek, a to včetně varovných karet na vrchu a vespod balíčků! Je vidět, že tady někdo skutečně přemýšlel. Dokonce i speciální rámeček pro karty misí se zakrývacími okénky máte složený za chvilku! Snad jen stojánky na žetony postav jsou udělané tak na těsno, že je raději nepoužijete, než abyste si žetony zničily snahou je do nich nacpat. Insert (vnitřní karton nebo plast, který se vám postará o jednotlivé komponenty) je tu sice minimalistický, hra ale obsahuje připravené plastové pytlíky pro všechny součásti! To se jen tak nevidí a ačkoliv jde vlastně o drobnost, ukazuje to, na jak základní věci se u některých deskovek zapomíná! Skvělá práce… Vážně skvělá!

Pokud máte doma jednoho až tři malé detektivy, které byste mohli vzít na praxi do své nové detektivní agentury, Iniciativa se může hodně rychle změnit ve skvělé dobrodružství! Jen se připravte na to, že podobně jako v případě únikových deskových a karetních her ji po prvním dohrání už nikdy nevyndáte ze skříně a navíc ji nebude úplně snadné poslat dál. Tahle recenze se sama zničí za 5… 4… 3… 2… 1…

Plusy a mínusy:

  • zábavné šifry k vyluštění
  • tři vrstvy hratelnosti
  • ideální i pro mladší hráče s doprovodem
  • nulová znovuhratelnost
  • repetitivní část sbírání stop na hrací ploše
  • nepoužitelné stojánky na postavy

Počet hráčů:

Herní doba:

Doporučený věk:

Lokalizace:

Distributor:

Obsah balení:

1-4

30-60 minut

8+

ANO

ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

oboustranný herní plán, komiksový sešit (48 stran), 5× akční karta, 4× karta postav, 41× karta misí, 40× karta zdrojů, 30× karta tajemství, 8× figurka, 59× žeton +1× česká pravidla

Šifra mistra Coreyho

Šifra mistra Coreyho
79 100 0 1
Napsal: Jan Kotrba
Napsal: Jan Kotrba
79/100
Míra zábavnosti iHrál doma
Very good
Total
0
Shares
Napsat komentář
Related Posts
VYSÍLÁME!
PRÁVĚ NEVYSÍLÁME