Recenze Arkham Horror: Karetní hra

Arkham Horror_01

Na úvod by se slušelo napsat něco o plíživé temnotě přinášející sebou šílenství a prastarém šepotu sžírajícím mysl těch, kteří ho zaslechnou… Jenže se vám na rovinu přiznáme, že našeho redakčního experta na H. P. Lovecrafta se nám od nové LCG karetky Arkham Horror: Karetní hra pořád ještě nepovedlo odtrhnout a začínáme se bát, že jsme o něj přišli nadobro…

Na první pohled Arkham Horror: Karetní hra připomíná karetní verzi Pána prstenů (recenzi na něj najdete zde a o jeho rozšíření Společenstvo prstenu si můžete zase přečíst zde). Velké balení, v něm několik paklíků karet, velká hromada žetonů znázorňujících suroviny, zdraví, strach a stopy, jen místo počítadel tu najdete jeden sáček, do kterého umístíte žetony chaosu starající se o to, že nic tu nebude úplně jisté. Co je ovšem důležitější, žetony chaosu zároveň slouží jako jednoduché a zároveň naprosto funkční modifikátory obtížnosti i samotných scénářů! Dokonce i to, že jde o revidované vydání umožňující rovnou hru čtyř hráčů místo nutnosti kupovat hru dvakrát je stejné s tím rozdílem, že na rozdíl od karetního LotRa u nás původní verze hry nikdy nevyšla. Všichni fanoušci mýtů si tak mohou užívat hned lepší verzi!

A jak se to celé vlastně hraje? K dispozici máte předpřipravené balíčky hned pěti místních různorodých vyšetřovatelů disponujících speciálními schopnostmi a především čtyřmi dovednostmi různé hodnoty. Postavit si samozřejmě můžete i vlastní a čeká vás při tom hromada zábavy. Místní systém jejich stavby je totiž komplexní a umožňuje práci s vylepšeními napříč kampaněmi. Jen počítejte s tím, že stejně jako u ostatních živých karetních her se jeho největší síla projeví až s postupným přidáváním dalších rozšíření a v základu budete mít jen omezené možnosti!

Příběhem jednotlivých scénářů vás pak provází balíčky agendy a dějství. Funguje to hodně podobně jako u Pána prstenů. Každá karta vám dává konkrétní cíl, který je třeba splnit, abyste se mohli ve scénáři posunout dál. Pokud se dopracujete až nakonec, postupujete do dalšího scénáře a vaši vyšetřovatelé si sebou přenášejí získané zkušenosti, ale i jizvy na těle i na duši. Na rozdíl od Pána prstenů tu pak hrajete na skutečné mapě poskládané z karet jednotlivých místností propojených na základě symbolů nacházejících se na dolních stranách jejich karet. Místnosti se stejnými symboly jsou propojené a hráči se mezi nimi tedy mohou dle potřeby přemisťovat a hledat v nich potřené stopy. Právě ty jsou hlavním hnacím motorem zdejšího postupu dál. Jenže v cestě k jejich získání vám bude stát zlo!

Každé zdejší kolo se dělí na čtyři základní fáze, přičemž ta první se v prvním kole přeskakuje. Začínáte tak fází vyšetřování. V té můžete provést až tři akce. Ty základní jsou dobrání jedné karty do ruky, dobrání jednoho zdroje, aktivace schopnosti, pohyb do jiné lokace a vyložení karty ze své ruky. Pokročilé pak zahrnují potyčky s nepřáteli a zkoumání ve vaší současné lokaci. Právě zde přichází ke slovu hodnoty dovedností vámi zvoleného vyšetřovatele a připravených karet. Každá lokace má totiž určitou hodnotu určité dovednosti, kterou je třeba pro odhalení stopy splnit. Před provedením zkoušky tak můžete použít některé ze svých karet pro zvýšení příslušné dovednosti a následně sáhnout do sáčku pro žeton chaosu a jeho efekt aplikovat. V úvahu přitom připadá i absolutní selhání!

Nejkomplexnější částí hry je pak fáze nepřátel. Nemusíte se ale bát, ani tak nejde o nic složitého… I když ze zdejších monster a přisluhovačů Prastarých mít nahnáno zaručeně budete! Podobně jako ve fázi vyšetřování, kdy mohou vyšetřovatelé útočit na monstra totiž ve fázi nepřátel mohou monstra útočit na ně! Potvory jsou tu přitom přímo vázané do střetů s jednotlivými hráči a je jen na vás a vašich spoluhráčích jak toho využijete ve svůj prospěch! Jejich chování je totiž jasně dané a vy se jim tak můžete snažit vyhýbat a soustředit se na to, v čem vaše postava vyniká, nebo se na střetnutí s nimi pořádně připravit. Klíčová je přitom akce zápolení. Ta vám totiž umožňuje se dané potvoře vyhnout. Nejenom, že ji tím setřesete, ale také vyčerpáte, takže už nebude v daném kole nebezpečná! Správně si všechno naplánovat a zkoordinovat s ostatními hráči není nic snadného, samotná realizace a uhlídání všeho na stole ovšem ano, takže hru v základu rychle pochopí i úplní nováčci! Následuje fáze údržby, ve které připravujete své postavy na další kolo, dobíráte karty a zdroje. Zkrátka klasika. Od druhého kola pak začínáte fází mýtů, se které se na stůl dostávají noví nepřátelé a další překážky. Je to jednoduché, kola dobře odsýpají a lovecraftovská atmosféra na vás dýchá z každé karty! Takhle nějak jsme si živou karetní hru na motivy tohohle universa představovali.

Krabice je opět výstavní kus, který počítá s tím, že časem se vám sbírka karet pro Arkham Horror řádně rozroste! Pochvalu si zaslouží i základní balíčky jednotlivých vyšetřovatelů a balíčky scénářů zabalených do vlastních folií, takže nebudete muset nic zdlouhavě třídit jako v případě karetního Pána prstenů a rovno use budete moct pustit do hry! Je to drobnost, ale pokud jste někdy podobnou hru po vybalení připravovali, určitě ji oceníte. Bohužel jsou karty takto dané do boxů, kam přijdou žetony a ve velkých přihrádkách na ně nejsou žádné kartony, které by zredukovaly jejich celkový objem tak, aby v nich karty necestovaly sem a tam. Tohle naopak revidované vydání karetního LotRa zvládlo lépe. Časem to sice vyřeší nová rozšíření, ale zatím nejde o úplně ideální stav, i když zároveň nejde o nic, co by se nedalo vyřešit šikovně složenou bublinkovou fólií nebo balíčkem houbiček na nádobí a ve finále insert připravený na velké množství karet uvítáte. Samotné žetony a karty jsou z kvalitního materiálu a pytlík na tahání žetonů chaosu taky není z levného kraje. Manuály z pravidly, scénáři a celkovým přehledem pravidel jsou pak ve spojení s výše popsanou hratelností jedny z nejpřehlednějších, jaké jsme letos viděli!

Jasně, za sedmnáct stovek je Arkham Rorror: Karetní hra poněkud dražší sranda. Stojí ale za každou korunu, kterou za ni dáte! Už se nemůžeme dočkat, s čím přijdou její rozšíření a další tématické tituly z téhle série živých karetních her!

• možnost postavit si vlastni unikátní balíčky
  • skvěle zpracované manuály a rozdělené karty
  • vysoce komplexní a zároveň snadné na pochopení
  • balení je bez zatím nedostupných rozšíření moc velké

1-4

45 – 180 minut

14+

5 karet vyšetřovatelů, 5 malých karet, 111 karet scénáře, 245 hracích karet, 61 žetonů zdrojů, 44 žetonů chaosu, 27 žetonů strachu, 40 žetonů zranění, 57 žetonů stop/zkázy, 1 průvodce kampaní, 1 průvodce hrou + 1 přehled pravidel